Kulturkullan

Vecka 48

* Läser: En sång för Sonny och Karola av Jonas Bergh. Jag har inte läst den här författaren förut, men han har givit ut fyra böcker tidigare och verkar intressant, för mig som gillar vardagsskildringar. Karola är 37 och tänker att hon kan göra vad hon vill. Sonen har flyttat hemifrån och hon vet inte vad hon ska göra med sitt äktenskap med Sonny. Karola längtar bort från Landskrona som stinker av kväve, hon vill åka till USA och Mexiko men vet inte om hon verkligen vill resa ensam. Min kollega kallade den "en sämre Underdog", en väldigt bra bok av Torbjörn Flygt, men jag försöker låta bli att jämföra. Efter 45 sidor tycker jag att boken känns bra.

* Lyssnar på: Anna + Idde. CD-singel, antar jag att det kallas när det är fyra spår, från 2005. Anna Stadling och Idde Schultz är körsångerskor i Lars Winnerbäcks kompband Hovet och har båda givit ut soloplattor. Båda är väldigt duktiga sångerskor och den här kombinationen tycker jag mycket om. Den första låten Öde stranden har jag på en gammal skiva med Per Gessle och den är tydligen skriven av märklige John Holm, som jag aldrig hört göra något vettigt själv.

* Veckans citat: "Det är inte den nya bebisen som är det jobbiga utan storasyskonet. Vilken tur att man inte hade det problemet med första barnet!" Min bror berättar om hur det är att få ett andra barn.

* Veckans händelse: Av någon anledning är författarbesöket på biblioteket inställt. Jonas Hassen Khemiri som skrivit Ett öga rött skulle ha kommit hit på onsdag. Nu får jag väl i stället dra till med Kung i baren på Terraza på lördag. Jag vet inte ens om man kommer in ifall man inte äter julbord, men det ska jag nog ta reda på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0