Vad är intelligens?

Det är många som tror att jag är intelligent. Det tror inte jag. Vad är intelligens? Jag funderar mycket men kommer väldigt sällan fram till några bra lösningar på problem. Jag tror att jag är ganska normalbegåvad. Är det någon som är klurig här så är det sambon som fixar allt praktiskt. Jag är teoretisk och då blir det ju inte så mycket gjort. Det beror såklart på vem man jämför sig med och eftersom jag känner en massa smarta människor brukar jag inte känna mig så superfiffig själv. Å andra sidan är det påfrestande att umgås med människor som är tröga, jag blir till exempel trött på sådana som säger om samma saker hela tiden eller förklarar mina skämt för mig, så det är bättre att prata med dem som är på samma våglängd. Jag har också märkt att überintelligenta människor ofta är insnöade på ett smalt ämne och då är de inte så roliga att prata med. Bäst är distanserade och roliga människor som killarna jag satt mellan på min brors bröllop. Den ene har doktorerat i jag-vet-inte-vad och forskat på Sydpolen och är något så fruktansvärt snabb i repliken.

Kommentarer
Postat av: Pibben

Du tycker inte att "forskat på sydpolen" är ett smalt ämne då? ;-) Det är nog sunt om man inte har för höga tankar om sig själv och sin kapacitet, man faller tungt om man möter en bättre påläst. Fridens.

2006-08-11 @ 14:43:37
Postat av: Maria

det beror HELT på vem man jämför sig med. "svarta sopsäckar är verklighet" du vet...

2006-08-11 @ 14:44:30
Postat av: Ylva

Japp, det beror alltid på vad/vem man jämför sig med. Jag menar att det är kul att umgås med smarta människor om de samtidigt är roliga och kan prata om annat än sina smala specialämnen. En bred smarthet alltså, och allmänbildning.

2006-08-12 @ 10:26:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0