Kulturkullan

Vecka 29

* Läser: Svenska sång- och rockpoeter 1 av Bengt och Joel Eriksson. Har inte börjat läsa denna men planerar alltså att läsa den vecka 29. Far och son Eriksson, båda kultur- och musikjournalister, har skrivit tolv faktaspäckade men lättlästa essäer om framstående sång- och rockpoeter. I denna första del av tre finns bland annat Cornelis Vreeswijk, Eva Dahlgren, Kajsa Grytt och Petter. Mycket blandat och intressant, verkar det.

* Lyssnar på: Daniel Powter. CD från 2005. Lite snålt med en CD på bara 37,11 minuter, tycker jag. Bad day har alla hört till leda. Jimmy gets high är också flitigt spelad på radio. Jag brukar blanda ihop Powter med James Blunt vars You´re beautiful spelades som mest samtidigt. Lustigt blev det då när Idol-Sebastian valde att sjunga både Bad day och You´re beautiful. Inte särskilt lika låtar egentligen men de måste ju ha något gemensamt. Powter har ibland en lite gnällig röst. Skivan är ojämn men mestadels trevlig, åtminstone som bakgrundsmusik.

* Veckans citat: Det får bli en från http://agnes.lurig.se:
"Åh, är det fotboll? Igen!? Jag hatar fotboll! Jag älskar bara en sak! Disney on ice."

* Veckans händelse: Niclas Wahlgren gratis i Ljungby hembygdspark, onsdag den 19 juli klockan 19.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0