Kulturskillnad

Jag var och lyssnade på en fantastisk människa på berättarfestivalen. Maria Llerena, 64 år, från Kuba. Hon berättade att på Kuba kan en man säga till en kvinna "Herregud, vilka kurvor, jag hinner inte bromsa!" I Sverige är öppningsfrasen "Vad jobbar du med?".

Vi var på sagomuséet med skolbibliotekariegänget. Där stod en same, som jag hört berätta och jojka kvällen innan, och hans tjej som är smyckedesigner. Jag var tvungen att köpa ett halsband av henne föreställande ett vildrenhorn mot månen, sååå himla vackert! Att jag just varit hos en revisor och skrivit köpekontrakt på en lägenhet (det kändes inte riktigt på riktigt för han skrev först Brorsson i stället för Rosen, och att vi tar över lägenheten i "bifintligt" skick) valde jag att inte tänka på just då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0