Kulturkullan

Vecka 41

* Läser: Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors. Imponerad. Kadefors har tidigare skrivit Sandor slash Ida, som är en bra ungdomsbok, och gjort dramatik för film, teater och TV. Lite rädd var jag för att ge mig på denna eftersom det är hennes första vuxenroman. Jag tänker på Emma Hambergs misslyckade försök med Mossvikenfruar när hon skrivit riktigt bra ungdomsböcker. Men det här är alltså riktigt bra! Karin är en läskigt perfekt läkare som jobbar extra på en mottagning för illegala flyktingar. Där träffar hon Katerina ffrån Moldavien som hon tar med sig hem. Efter hand kommer Karins mindre smickrande sidor fram och man ser att hon trots allt är mänsklig.

* Lyssnar på: Nån slags verklighet med Daniel Lindström. CD från 2006. Idolvinnare 2004. Jag köpte förra skivan och skämdes lite för att det var en sådan där rekordsnabbt producerad sak som skulle ut så fort som möjligt efter TV-programmet. Daniel har en varm och go röst och nu har han fått göra mera vad han vill. Han sjunger på svenska och har skrivit texterna själv. Utom covern på Mauro Scoccos Sarah.

* Veckans citat:
Vi hade med oss en vegetarian när vi gick på filéfrossa. "-Hon får väl äta sparrisfilé" föreslog sambon. Det blev så att hon tog en vegburgare i stället.

* Veckans händelse: Ljungby Bio kontrast visar Capote imorgon kl.19. Tror att det kostar 40 för medlemmar och 60 för icke-.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0