Orhan Pamuk tar priset

Jag har inte tillgång till radio på jobbet men klockan 13 kollade jag på Svenska akademiens hemsida där de talade om att årets nobelpris går till Orhan Pamuk från Turkiet. Läste någonstans igår att han var förhandstippad så det var lite tillfredsställande att kunna säga att jag åtmintone hört namnet förut. I presentationen om honom på akademiens sida står helt fantastiska bokrecensioner. Undrar vem som skrivit dem och vem som blir lockad att läsa av sådant här: Det är en berättelse om det klassiska miniatyrmåleriet och samtidigt en mordgåta i historisk miljö, en bittert skön kärlekshistoria och en subtil dialektisk diskussion av individualitetens roll i konsten." Hoppas att jag inte tvingas läsa Mitt namn är röd.

Kommentarer
Postat av: blogg_bohemen

Miniatyrmåleri som tema i en bok är ju i alla fall ... udda ... Har inte heller läst något av honom, men titeln Snö verkar lovande ...

2006-10-12 @ 19:41:33
URL: http://bohemianrhapsody.blogg.se
Postat av: Ylva

Ja, han kanske är bra. Jag blir bara lite stressad av uttryck som "subtil dialektisk diskussion av individualitetens roll".

2006-10-13 @ 13:26:27
URL: http://www.ylvarosen.blogspot.com
Postat av: Pibben

Å då jobbar ni ändå på bibliotek och innehar någon form av högra skolning i området spårkunskap eller? Va ska jag säga som halvdyslektiker, blind på ena ögat å som bor i en skokartong mitt på motorvägen, nåja kanske överdrev lite, men det förstnämnda är iaf sant, rena grekiskan kanske?.... Fridens.

2006-10-13 @ 20:28:55
Postat av: Pibben

Hoppla skrev visst som en kratta igår kväll, inget ovanligt iof. Fridens.

2006-10-14 @ 14:59:32
Postat av: Ylva

Pibben. Spårkunskap? Ja, det kan man kanske säga. Själv spårar jag mest får nu för tiden. Jag har 95 högskolepoäng i svenska/nordiska språk men det hjälper inte alltid.

2006-10-14 @ 18:43:52
Postat av: Pibben

Tack, skönt att du är tålmodig med mej, då kanske jag inte behöver gå än..... ;-)

2006-10-14 @ 21:45:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0