Kulturkullan

Vecka 15

* Läser: Har just läst ut Din dumme jävel av Sölve Rydell. Sölve är en ljungbyförfattare som har skrivit den bra boken De tama längtar de vilda flyger. Det här är hans första ungdomsroman. Jag tycker att baksidestexten ljuger. Jag fick en uppfattning om att den skulle handla om en kille som det går snett för och att man får veta vad det är som leder till att han blir skinnskalle med problem, men så är det inte alls. Tommy får flytta till sin pappa efter att hans mamma blivit misshandlad. Han träffar Asrin som måste gömma sig för sin familj och hjälper henne. Några rasistkänslor hittar man inte alls hos honom. Boken är bra men slutet tyvärr obegripligt.

* Lyssnar på: Orangea rummet med Patrik Berglund. CD från 2005. Jag brukar passa mig för att böja orange för det ser så fult ut. Modigt gjort. Chanshandlade lite på Ginza som har stor rea nu och hittade den här trevliga saken för 29 kronor. Jag brukar gilla män som sjunger på svenska och de får gärna vara från Norrland, - har i min samling Lasse Lindh, Jens Ganman, Daniel Lindström, Mindre modiga män, Joakim Niels, Tobias Nilsson och Perssons Pack och kanske fler. Det här är en fin skiva. Traste Lindéns kvintett är väl också norrifrån? Lite liknande är detta.

* Veckans citat: -Svara aldrig på ett anonymt brev!
Sagt av Yogi Berra enligt Lilla idiotboken.

* Veckans händelse: Måndagen röd. Mina föräldrar kommer hit och vi ska åka till Ostkakeriet i Flattinge. Hemgjord ostkaka är så grymt gott!

Kommentarer
Postat av: Elon

Mmm... ostkaka...
Är det inte ofta så att bra böcker har obegripliga slut? Jag har råkat ut för det gång efter annan. Det känns som om många författare antingen tappar inspirationen mot slutet, eller försöker verka lite för mystiska. Äh. Exempel på motsatsen finns ju också tack och lov.

2007-04-09 @ 20:59:41
Postat av: Ylva

Jag tycker inte att böcker ska sluta obegripligt. Blir helt störd av öppna slut och vill inte tänka ut själv. Jag läser ju för att få veta hur det går.

2007-04-10 @ 09:26:11
Postat av: Elon

Jag med. Och då är inte Fröken Smillas känsla för snö nånting för dig. Första två tredjedelarna är lysande men slutet är horribelt obegripligt.

2007-04-10 @ 17:55:26
Postat av: Ylva

Fröken Smillas känsla för snö tyckte jag var jättebra. Har för mig att allt klarnade på slutet men minns inte riktigt hur.

2007-04-11 @ 13:50:03
Postat av: Maria

den kanske blir begripligare på danska? jag har för mig att jag inte fattade något.
kvinnan o apan däremot....

2007-04-12 @ 21:20:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0