Kulturkullan

Vecka 49

* Läser: Kiffe Kiffe imorgon av Faïza Guène. Jag vet inte vad Kiffe är, kanske ett namn, ännu inte förklarat i boken när jag kommit till sidan 54. Det är fascinerande att boken gavs ut när författaren bara var 19. Faïza har algeriska föräldrar och är uppvuxen i en Parisförort. Huvudpersonen Doria är femton år och bor också i en Parisförort. Hon berättar om hur jobbigt det är att alltid ha ont om pengar och att behöva träffa nedlåtande socialtanter och om hur det är att vara muslimsk tjej i Frankrike.

* Lyssnar på: Klas Kapell. CD från 1993. Efter att ha tjatat på Klas i drygt ett år har jag äntligen fått den här skivan, fast inte av honom utan det visade sig att en kollega har den. Jag är väldigt svag för den här sortens musik, män som sjunger på svenska, trubadurstuk. Jag tänker på Klas kompis Dan Viktor, Lars Demian, Toms tivoli, Caj Karlsson och hans band Sinn Fenn. Klas var inte riktigt nöjd med texten till Sommarschlager så den texten står inte med i häftet. En gång ringde någon från radion som ville ha den som signaturmelodi till ett sommarprogram och frågade "Vad sjunger du egentligen, rövhål och mus?!" men det är rödmålat hus.

* Veckans citat:
- Är du högljudd i sängen?
- Ja, inte låter jag som frigolit mot fönster i alla fall.

* Veckans händelse: På fredag ser jag på Idolfinalen och hejar på Amanda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0