Kloka ord eller lösryckta fraser?

Sambon tittade undrande på mig när jag vid middagen förkunnade: "Sulfit luktar skit, sulfat luktar mat." En god minnesregel. Det stod på min ciderflaska att den innehöll sulfit vilket jag tyckte var märkligt men efter lite wikipediande lärde jag mig att sulfit, förutom vid pappersmassetillverkning, kan uppstå vid jäsningsprocesser, aha.

Idag var vi och gick långrunda i skogen, eller rättare sagt det som var skog innan det blåste ned. Sedan satt vi utanför stugan och drack glögg och åt pepparkakor i solen. Fint!

Fåren blev sura för vi har glömt att köpa pellets till dem. Det funkar dåligt att försöka blidka dem med grangrenar. De gillar i och för sig att tugga barr men vill hellre ha torrfoder. Ibland äter de granris, idisslar och rapar så man tror att det bildats gin & tonic i deras magar.

Kommentarer
Postat av: X

Ja den ramsan kan jag också!
Fast det ska vara: Sulfit luktar skit, sulfat luktar mat, fast tvärtom!! Dvs på pappersbruken är det sulfatprocessen som luktar apa!

2007-01-28 @ 07:11:51
Postat av: X

Jag hittade andra skojiga ramsor! Se länken
http://www.sr.se/p3/funkar/komihag.stm

2007-01-28 @ 07:13:55
Postat av: blogg_bohemen

Den cidern har jag också druckit! Mindes först inte kom-ihåg-ramsan och trodde att jag skulle bli förgiftad! Google löst dilemmat någon timme senare ... :)

2007-01-28 @ 12:06:30
URL: http://bohemianrhapsody.blogg.se
Postat av: Ylva

Oj, är det så det är! Det var ju en dålig komihågramsa om det är tvärtom. Tur att det inte var sulfat jag drack.

2007-01-28 @ 13:21:19
Postat av: Elon

Sulfit luktar inte skit, sulfat luktar inte mat. Så lärde jag mig den. Ändå svårt. Sveriges mest svårframkomliga ställe anser jag vara järnvägssträckan förbi Skutskär i norra Uppland. Kväljningar var liksom legio när man åkte förbi där. Varför dra en järnväg typ 20 meter från sulfatfabriken? Eller tvärtom.

2007-01-29 @ 11:54:36
Postat av: Ylva

Elon. Du vet ju hur det luktar från Skärblacka också. Och från wettexfabriker.

2007-01-29 @ 16:57:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0