Bortglömda människor

Det här är helt galet! Jag vet inte när jag har semester! Det är ju bra att veta på avslutningen om man ska jobba måndagen efter. Jag hade hoppats på att vara ledig 16/6-13/8 men så länge har ju ingen semester. Jag brukar få vara ledig länge men då hänger det ihop med arbetslöshet och AF vill nog inte så gärna betala A-kassa över sommaren längre. Nu ska jag avsluta en anställning sista juni och börja en ny första juli. Detta mitt jobb är det enda jag vill ha, så jag kan liksom inte bråka om den lilla detaljen semester och säga att jag vill att den nya anställningen ska börja i slutet av augusti, eftersom jag inte vill riskera att bli lovad jobb och sedan förbigången igen. Nu vill jag börja min nya anställning med semester, särskilt de två första veckorna då jag tänker befinna mig i Florida och Bahamas. Alldeles nyligen fick jag veta att min nya anställning inte blir en uppehållstjänst med inbyggt sommarlov, som jag trodde det skulle bli. Så nu håller jag på att räkna dagar jag kan vara ledig. Jag kunde inte med att antasta rektorn idag och fråga när jag har semester. Paradoxalt att först tjata skiten ur sig för att få ett jobb och sedan inte vilja gå dit... En kompis tyckte att jag borde bli förhandlare med tanke på att jag får vara kvar på anställning nummer 26. Jag vet inte vem jag skulle förhandla för, känner mig riktigt dålig på att förhandla, men bra på att vara envis på mitt eget lilla vis. Jag kanske har någon slags talang att tjata mig till saker? Efter att mamma (hon är ännu tjatigare) sa åt mig att ringa högskolan i Borås lyckades jag tjata mig in på bibliotekarielinjen, fast jag var reserv 25, tror jag det var, till 90 platser.

Jag är den enda jag vet som emigrerat och försvunnit ur svenska papper så att jag var tvungen att besöka skattekontoret och fylla i nya blanketter att jag flyttat tillbaka, fast jag bara var isländsk medborgare i ett halvår. Och ännu ett exempel på att min familj försvinner. Pappa håller efter ett år fortfarande på och kämpar för att få lön för femtio timmars övertid och senast han var på ett kontor och frågade vad de håller på med visade det sig att hans personnummer stod på en kollega och att han inte längre fanns med i deras data.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0