Ordkonstens dag

Förra veckan var det nationell läsdag, den 15:de eller 16:de, det finns lite olika varianter. Vi har bytt namn på läsdagen och körde idag Ordkonstens dag på skolan. I år hade vi fått ihop ett riktigt roligt program med Katarina Mazetti (författare), Sölve Rydell (författare) Niklas Törnlund (poet), Klas Mathiasson (poet), Ann-Karin Ånman (berättare), Jonas Jansson (berättare) och Torgny Karnstedt (författare). Jag har fikat med Mazetti! Hon är så himla rolig att lyssna på, de gånger jag sett henne på Berättarfestivalen har varit höjdpunkter. Lyssnade också på Törnlund, som jag hört när han var här för några år sedan, och Klas som jag har hört sjunga ett par gånger förut. Jag brukar tjata på honom om att han lovat att jag ska få en skiva med hans gamla grupp Klas Kapell men tänkte faktiskt låta bli att nämna det idag. Han kom ihåg det ändå och påstod att han kom på det när han cyklade dit. Tror jag inte på, men jag ska nog få tag i den där skivan till slut. Torgny Karnstedt avslutade dagen på Garvaren inför alla ettor men jag kunde tyvärr inte vara där. Vi har med honom i vår magisteruppsats. Jodå, han fick vara med på ett hörn i "Fast karlar är också människor!" som vår lagom vetenskapliga avhandling heter.

Jag saknar ibland allt det roliga jag hade i Göteborg det året jag bodde där. Igår saknade jag folkhögskolan, idag saknar jag studentlivet i Göteborg. Jag och klasskompisen jag bodde ihop med gjorde allt möjligt och inte så mycket uppsats. Till mitt försvar kan jag säga att jag pluggade svenska/nordiska språk på Göteborgs universitet en termin. Ja, annars var det ju kul att gå på Dubliners, bada i Bergsjönsjön, prata med kompisen och läsa. Vi läste mycket litteratur, det var det vi sa till vår handledare att vi gjorde mest hela tiden; "Vi letar litteratur!" Det var kul att vara student även fast man hade ont om pengar och levde på Gorbys och Billys. Vi drack pappas hemgjorda vin som var så läskigt så det var odrickbart om man inte blandade med svartvinbärssaft. Det kanske till och med var den satsen som var så dålig så brorsans kompisar spydde fast de inte drack mycket alls. Alltså inte gott, men med en rolig effekt. Vi tyckte vi var skitlistiga när vi väl kom till Dubliners.

Vi har haft maskerad på skolan idag med temat litterära figurer. Jag ställer inte upp på parad men tänkte att jag kan klä ut mig lite diskret. Jag hade en fullständigt vansinnig klädkombination med snabelkängor, tomatröda strumpbyxor, svart t-shirt med penntroll, blå MYCKET mönstrad kjol och röd MYCKET mönstrad struthuvejacka och var Rödluvan om någon frågade. Många frågade och dessutom tyckte de att jag var fin. När jag kom hem mötte jag grannen i trappan och han såg då mera utklädd ut än mig. Han hade något som såg ut som långkalsonger och kutade ned med en stor saftkastrull. Det är ju för roligt med denne 60-plusfarbror som bor hos sin uråldriga mamma som kokar saft åt honom. Hon påminner för övrigt om Gollum. Ja, bästa utklädnaden idag var Voldemort ( från Harry Potter, för dem som inte vet). Han var helt fantastisk!

Kommentarer
Postat av: Maria

*nostalgi* Bergsjöåret var lite speciellt...

2007-11-23 @ 09:35:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0