Kulturkullan

Vecka 41

* Läser: Islossning av Barbara Voors. Varje gång det kommer en ny bok av en favoritförfattare blir jag orolig att jag ska bli besviken. Men Voors har aldrig svikit mig, hon skriver fruktansvärt bra böcker och har ett språk som jag avgudar. Den här nya romanen är otäck och handlar om Fredrik och hans dotter Elin som drunknar. Fru och mamma Iris grubblar över hur det gick till och Fredriks vän Daniel och hans son Melker forskar i varför. Kan det vara mord? Vem har i så fall gjort det? Den här boken berör mig på många plan som jag inte kan förklara.

* Lyssnar på: Svenska körklassiker. Dubbel-CD från 2004. Sambon undrade om jag låg och lyssnade på psalmer. Och jag kan hålla med om att det låter väldigt religiöst. Här finns en väldig massa typiska körsånger varav några faktiska psalmer; Den blomstertid nu kommer, En vänlig grönskas rika dräkt, Så skimrande var aldrig havet, Härlig är jorden, Nu grönskar det i dalens famn, I denna ljuva sommartid, Ack Värmeland du sköna, Du gamla du fria, och många, många fler. Jag hade behövt ett texthäfte för jag vill ju sjunga med. Det är väldigt vackert och högstämt med professionella körer. Lite långtråkigt att lyssna i ett sträck, och då blir det dessutom konstigt när man får alla årstider på en gång, men att plocka fram då och då när jag känner för att sjunga någon särskild sång blir bra.

* Veckans citat:
- Vad är det för färg på hans skjorta?
- Innerfitterosa. Jag menar laxrosa.

Så får man snabbt slut på en diskussion om en stackars killes skjorta på en fest. Det var INTE jag som sa det.

* Veckans händelse: Poetry slam på Café De Luxe i Växjö på onsdag kl.20.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0