Grönlänning och tysthet

Dagens snack hos frisören handlade mest om Grönland och att ljudnivån över huvud taget har höjts i samhället. Frisören har en grönlänning boende hos sig nu och han ska gå hos oss på gymnasiet. Killen pratar danska och jag hoppas att det är en lättfattligare danska än danskarna pratar, för annars är det nog inte mig han ska vända sig till i första hand... Jag och frisören har en teori om att de talar tyst på Grönland för att de inte är vana vid att vara högljudda. Det ska jag forska i.

Jag förklarade för frisören att vi har bestämt att det ska vara enbart skolarbete mellan tio och två på biblioteket och att eleverna får sitta någon annanstans om de ska prata och fördriva raster och hål. Inte för att jag tycker att det behöver vara så fullständigt knäpptyst som det anses ska vara av tradition på bibliotek, men det är meningen att det ska gå att arbeta där, både för elever och oss. Såhär i början av terminen har de flesta eleverna varit trevliga och det är kul att jobba. De frågar oss allt möjligt och omöjligt. Jag har fått frågor på om man kan välja matte B som valbar kurs, om det är farligt med gallsten och vem man ska gå till om man vill ändra på schemat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0