Bokfemman

Ambitiösa Malin har varje vecka Bokfemman här: http://worldofmalin.blogspot.com. Denna gång hakar jag på listan med fem favoriter av filmatiseringar av böcker. Jag väljer att tolka det som fem filmer som är bättre än böckerna.

1. Gremlins. Film och bok från 1984. Jag minns inte ens om jag har sett filmen men boken är sällsynt dålig och jag tror till och med att den skrevs efter filmen!

2. Gilbert Grape. Film från 1993. Bok från 1992. Det här är en av mina favoritfilmer. En för mig då okänd Leo Di Caprio gjorde en fantastisk tolkning av en utvecklingsstörd kille. En scen jag särskilt minns från filmen är när de lastat in mamman i bilen och hon är så fet så bilen lutar!

3. Forrest Gump. Film och bok från 1994. Mycket bra film med Tom Hanks som bärande del. Boken slätstruken.

4. Mitt Afrika. Film från 1985 efter boken Den afrikanska farmen från 1937. Jag har inte ens läst boken för den ser så trist ut, men filmen tyckte jag mycket om. Jag var bara elva år när jag såg den men den satte sig djupt i medvetandet. Ett roligt minne är att jag såg den med min bror och mitt under en sorglig scen viskade han till mig "Jag ska bara laga vattenpumpen, Gerd". Det var en sång från Macken som gick på TV då och en av huvudpersonerna (Klaus Maria Brandauer) var mycket lik en av gubbarna där.

5. Sagan om ringen. Film från 2001. Bok från 1959. Jag har bara läst den första delen  i trilogin och det var på högstadiet. Den var skittråkig men filmerna har jag sett allihopa och de är mäktiga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0