Chokladprovning

Nu har jag och kollegan varit på chokladprovning. Jag stöttar gärna eleverna när de har så trevliga projektarbeten! Det var två tjejer som verkligen har forskat i choklad och som avslutade det hela med provning. Vi var ungefär tjugo personer som deltog, lyssnade på deras föredrag om chokladens historia och hur tillverkningen går till. Jag är egentligen inte så förtjust i mörk choklad och vi provade från 35 till 75 % kakao, men det är kul att känna efter vad det är för skillnad. Vi skulle använda alla sinnen och det blir lite långsökt när man ska hitta på nya liknelser vad det gäller utseende, smak, konsistens, doft, brytljud och omdöme. Jag jammade loss och fick en sort till att smaka kotte men det kändes inte så professionellt...

Det är relativt vad man tycker är tidigt. Jag pratade med en lärare som hade sovit första natten i sin nya lägenhet. Hon har flyttat från Eslöv till Hässleholm och var överlycklig nu när hon kunde gå upp klockan sex mot tidigare fem. Bah, jag som tycker att allt före nio är för tidigt att kliva ur sängen.

Kommentarer
Postat av: Maria

chokladprovning låter bra, jag prövade mystisk choklad med rosepeppar och guerana i butiken i veckan... man skulle bli jättepigg lovade densom dtod o bjöd på smakproven... fast jag tänker inte köpa choklad som kostar 50 spänn

2008-01-31 @ 16:18:57
URL: http://www.morellens.blogg.se
Postat av: Elon

Det är nyttigt med kakao i choklad, påstås det. Undrar varför? Är kakao uppiggande? Antidepressivt? Innehåller det en massa vitaminer eller nåt? Jag minns inte. Men när det börjar gå uppåt 70% så börjar det ju smaka bränt kaffe...

2008-02-01 @ 15:26:13
Postat av: Patrik

Ja, det är nyttigt med kakao.70% så blir det ju kladdigt i gommen dessutom. Uppiggande vete tusan men bättre än tobak i alla fall.

2008-02-01 @ 18:18:35
URL: http://verkspolarna.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0