Kulturkullan

Vecka 24

Jag ska klämma in mina tre favoritljungbysångare i veckans kulla; Klas Mathiasson, Patrik Sundin och Mathilda Hagfoss.

* Läser: Jag kammar mig av Christophe Tarkos. Dikter i urval. Tips från Klas. Jag märker tydligt att Klas inspirerats av denne fransman som ligger på samma förlag, Pequod press. I mitt sällsamt glada tillstånd fastnar jag för en dikt som börjar så här:

"Jag lever för att det är behagligt att leva. Jag vet varför jag lever. Jag lever för att det är mig ett nöje. Jag har väl sett att det är behagligt att leva, att det finns njutningar i det. Om jag är vid liv, är det för att jag tycker att det är behagligt att leva, alltså har jag bestämt mig för att leva. Jag njuter ofta av livet. Det finns bra saker just nu medan jag lever. Jag har upptäckt att det ofta är behagligt."

Det där var ungefär en tredjedel av dikten som fortsätter på samma sätt. Det slår mig att jag jämför med Smålänningens lättlästsida. Ibland tycker jag att det inte är så lättläst när de upprepar ord hela tiden och meningarna är korta. Så här började en artikel i torsdagens tidning:

"Den 6 juni är det Sveriges nationaldag. Men så har det inte alltid varit. En nationaldag är en högtidsdag som landet vill fira. Ofta har det hänt något viktigt det datumet som blir nationaldag. Sverige valde den 6 juni för då blev Gustav Vasa kung. Det var början till ett Svenskt nationellt rike. Den 6 juni har kallats för Gustav Vasas dag och Svenska flaggans dag. Nu är det Sveriges nationaldag och svenska flaggans dag." http://knuff.se/boecker

* Lyssnar på: För sent för Edelweiss med Håkan Hellström. CD från 2008. Tips från Patrik. Med Hellström brukar det vara så att man antingen älskar eller hatar honom. Jag tycker om honom oftast men var lite trött på honom ett tag. Den första skivan var riktigt bra men sedan blev jag besviken och ändå har jag alla skivorna så jag kan visst inte låta bli honom. Han har bra texter men en speciell röst som jag inte alltid gillar. Men lyssna på covern av Kärlek är ett brev skickat tusen gånger med Mathilda! Det är så vackert!
http://youtube.com/watch?v=oNTI-2edm0g

* Veckans citat:
- Tror du det är nån sorts Särimnerfil som återuppstår varje dag?
(Jag frågar när sambon inte verkar ha fattat att jag går till ICA ungefär varannan dag och att det är därför det alltid finns fil i kylen.)

* Veckans händelse: Berättarfestivalen i Ljungby den 13 till 17 juni. Kolla programmet här:
http://www.sagobygden.se/?p=58730Cfsuubsgftujwbmfo%602474/btq
Mathilda ska uppträda på Tereza under programpunkten För dig som är ung kl. 20 på måndag den 16 juni. (Ja, det är ju inte vecka 24 längre men det får ändå gå under denna veckas kulturkulla.)

Kommentarer
Postat av: Klas

Visst är den fantastisk, Tarkosboken. Och vacker! Fast jag trodde att du skulle fastna för den där statydikten. Mina favoriter är "Jag är blank" och den långa "Pengar". Metadikten om poesin som en slaktning är finfin den med. Tarkos är ett geni. Eller var. Han dog för några år sen, bara nåt år över fyrtio, men han hann ge ut säkert ett trettiotal böcker.



Vilket härligt gäng lokala favoriter du har! Jag är stolt över att få ingå i den trion.

Frid

2008-06-09 @ 20:19:03
Postat av: Ylva

Har han dött? Det var tråkigt. Mycket annorlunda, mycket uppfriskande läsning. (Bläddrar igenom boken för att nämna fler favoriter.)Skulptur n 11, Min mor är en man, Ordet ord ljuger, Det onda.

2008-06-09 @ 22:30:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0