bokfemman

Sista bokfemman hos http://worldofmalin.blogspot.com är valfritt tema. Jag tänkte jag skulle lista barn- och ungdomsböcker som betytt mycket för mig.

1. Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren. Såklart. Har inte alla svenska barn ett särskilt förhållande till Astrid?

2. Agnes Cecilia - en sällsam historia av Maria Gripe. Gripe har också varit en av de viktigaste författarna för mig. Den här och skuggserien tror jag kommer att stå sig länge.

3. Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian. Så sorglig, spännande och bra bok om liten kille i andra världskrigets England som blir evakuerad ut på landsbygden till gammal man.

4. Den långa vägen hem av Cynthia Voigt. En stor syskonskara någonstans i USA. Storasyster Dicey tar hand om småsyskonen på deras långa vandring. Jag har för mig att de blev övergivna av sjuk mamma på en parkering och ska gå till en släkting.

5. Wahlströms djurböcker. Pappa hade kvar böcker från när han var liten. De var stora, fina och nästan kvadratiska och hette sådant som Kong bergsgorillan, Simba djurens konung och Ture taffelgöken. Jag läste en massa djurböcker som Windy ledarhingsten, Vem tar hand om Pepita?, Spring, Fanny, spring och Black Beauty. http://knuff.se/boecker

Kommentarer
Postat av: *Malin*

Barn- och ungdomsböcker som betytt mkt för en skulle man kunna skriva flera inlägg om! :-) Varje gång jag läser ngn annans lista kommer jag på böcker som jag själv glömt bort, men som var viktiga för mig förr.

2008-03-27 @ 17:02:44
URL: http://worldofmalin.blogspot.com
Postat av: Helena

Oj, alla mina favoritböcker har du listat! Var du med i samma bokklubb som mig?! Wahlströms djurböcker har jag dock inte läst, utan skulle i stället lägga till "Den oändliga historien" och "Momo eller kampen om tiden" av Michel Ende, och "Och katten tog en mus" och "Bleknaren" av Robert Cromier.

2008-03-27 @ 23:15:15
Postat av: Ylva

Malin. Ja, det finns verkligen hur många bra ungdomsböcker som helst.

Helena. Åh, Den oändliga historien och Momo är också med bland favoriterna! Kanske fanns det inte så himla många ungdomsböcker ändå när vi var "unga".

2008-03-28 @ 11:34:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0