Gubbenrunka

Min finska väninna kom med den värdefulla upplysningen att i finska Österbotten finns det en maträtt som heter gubbenrunka. Det är potatismos med strömming i och hon säger att det bara smakade mos med ben i. Det var ingen hit när de serverades det på högstadiet. Jag bara undrar, HUR kan mat heta så?

Jag är glad och nöjd efter vår fest. Det är alltid roligt när det har blivit lyckat. Vi blev fjorton personer, eldade fast det blåste lite, några tappra killar bastade (fast det blev inte så himla bra; en kräktes, en blödde näsblod, en satt mest i bastun som inte var tillräckligt varm och en stod utanför och langade in öl...), några gäster cyklade hem mitt i natten, en som gick ramlade på vägen hem så axeln gick ur led och min kompis från Göteborg tycker att mina kompisar är roliga och galna. Min chiligryta fick godkänt och nya golvet beundrades och invigdes med champagne.

Det här är första inlägget på nya bloggplattformen så det är lite spännande. Jag ser lite skillnader i layouten och ska se om det syns några ändringar i själva bloggen.


Kommentarer
Postat av: Elon

Ja, det var skoj, en bra Valborgstradition. En trevlig 1 maj/dagen efter blev det ju också. Om mina beräkningar stämmer så är Göteborg en liten smula längre bort än Köpenhamn från er, så lilla jag var nog den mest långväga den här gången också...

2008-05-01 @ 20:31:23
Postat av: Ylva

Visst var det kul, fast det där bastandet kan man vara utan. Du har säkert rätt. Danskarna brukar köra hit på två timmar.

2008-05-01 @ 21:07:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0