Four Eyed Dice

Jag skrev i ett inlägg igår att jag inte gillar när jag låter gnällig. Det är inte så mycket dialekten utan min röst som är gnällig. Jag tycker inte själv att jag pratar särskilt mycket dalmål men när jag träffar nya människor, som nu i lördags, är bland det första de frågar var jag kommer ifrån. Klart att det hörs att jag inte är småländska från början, men jag tycker för det mesta att jag pratar neutral rikssvenska. Fast det är en ganska vanlig missuppfattning hos många, att de tycker sig prata rikssvenska fast de har dialekt. När jag läste svenska på Göteborgs universitet hade vi en bra föreläsare, Lars-Gunnar Andersson som skrivit mycket om språk, som sa att ingen egentligen pratar rikssvenska förutom möjligen en TV-reporter, Claes Elfsberg.
http://www.youtube.com/watch?v=WdZSZgY8h2s

När jag är förkyld blir jag extra gnällig, och det är i och för sig inte bara rösten för det blir faktiskt synd om mig. Som nu, när näsan är helt igentäppt och öronen också. Jag hör inte vad eleverna säger och igår letade jag efter boken The Four Eyed Dice när jag fått en efterfrågan på Before I die. Jag är ganska påhittig...
 
 www.bettydesign.se

Kommentarer
Postat av: Fru Frost

Själv flyttade jag för fem år sedan från Norrland till Dalarna. Tappade på vägen den norrländska dialekten och har hela tiden hävdat att jag talar rikssvenska men nu har alla mina vänner, och min familj hemma, börjat påstå att jag pratar dalamål....???!!! Jag fattar ingenting =0P

2008-10-16 @ 12:54:12
URL: http://frufrost.blogg.se/
Postat av: stinnepigen

Åh, Lars-Gunnar Andersson han är ju hur fin som helst, den! Vad creddigt att du haft honom som undervisare på uni.

2008-10-16 @ 17:50:44
URL: http://stinnepigen.blogspot.com
Postat av: Ylva

Fru Frost. Visst är det konstigt vad folk får för sig! Jag har inte börjat prata värmländska, göteborgska eller något annat för att jag bott runt.



Stinnepigen. Ja, Lars-Gunnar är fantastiskt och väldigt rolig!

2008-10-16 @ 21:38:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0