Kulturfyran

Kulturfyran denna vecka från http://kulturbloggen.com/?cat=13

1. Gillar du Coldplay?

2. Om du skulle placeras på en öde ö ett år och det inte fanns Internetuppkoppling och inga mobiler, men du hade en mp-spelare där du fick plats med tre skivor. Vilka skivor skulle du ta med dig?

3. När jag såg REM blev jag positivt överraskad, de var bättre live än på skiva, tyckte jag. När jag såg Van Morrison var det tvärtom. Han är bättre på skiva än live. Har du någon sådan upplevelse, att någon artist var bättre eller sämre live än på skiva?

4. Nästa vecka är Bok- och biblioteksmässan i Göteborg. Tyvärr hinner jag inte åka dit i år. Ska du dit? Om du ska dit: berätta gärna om någon programpunkt du ser fram emot där.

1. Jag kan inte komma ihåg hur de låter.
2. Guld med Ratata, Flyttband (en skitbra blandning jag spelade in när en kompis skulle flytta), någon 80-talsblandning med svenska artister.
3. De flesta är bättre live. Fast när man hör liveinspelningar låter det ofta skrutt. Efter att ha sett Iron Maiden i somras kan jag höra dem på skiva och tycka att det är rätt bra, trots att jag är mjukpoppare och inte hårdrockare, eftersom spelningen var så häftig.

 http://gfx.aftonbladet.se

4. Ja, jag har seminariebiljett till fredag och ska gå på så mycket jag bara orkar och hinner. Jag är särskilt nyfiken på Kan onda handlingar bli goda gärningar? med Maria Ernestam, Stefan Einhorn och Niklas Törnlund.


Kommentarer
Postat av: Elon

Spännande frågor! Jag tar och svarar jag också.

1. Jag har bara hört en låt av Coldplay och den avskyr jag så till den milda grad att jag inte tänker gilla nån annan låt av dem heller.

2. Jag väljer Goodbye Yellow Brick Road (Elton John), Breakfast In America (Supertramp) och This Is My Truth Tell Me Yours (Manic Street Preachers).

3. Jag tycker märkligt nog att de allra flesta är bättre på skiva. Många apar sig mer live och då blir upplevelsen av själva musiken en helt annan för mig.

4. Jag ska dit på lördagen och ska nog bara strosa runt som vanligt. Tänker nog försöka undvika Jan Guillou i år, för honom har jag sett nog av där.

2008-09-18 @ 19:10:57
Postat av: Ylva

Elon. Jag fattar inte Coldplay. Alls. De fastnar inte ens utan jag har lyssnat lite på youtube och sedan "nje, jag vet fortfarande inte hur de låter..."

2008-09-19 @ 13:38:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0