Kulturfyran

Veckans kulturfyra från http://kulturbloggen.com/?cat=13 :

1. Har du varit på Bokmässan någon gång? I så fall: vilket är ditt bästa minne därifrån? Om du inte varit där, är det något du drömmer om att göra?

2. En bok som ska presenteras på bokmässan är SMS-boken, skriven av en mängd författare. De bästa SMS:en har valts ut. (Jag har skrivit lite om den här.) Vad tycker du om SMS? Kan det bli bra litteratur av SMS, eller förstör det vårt språk?

3. Idag har jag varit på en förhandsvisning av en film som heter Fishy och är inspelad i förorten Fisksätra i Stockholm. Vad tänker du på när du hör ordet stockholmsförort?

4. Filmen Fishy handlar om två helt olika människor som blir förälskade. Vilken är din favorit bland kärleksberättelser: det kan vara på film eller i bok eller i konst, eller på teater.

1. Ja, flera gånger. Det var kul förra året när jag skulle ha autograf av Gessle och han fick skriva bakpå ett visitkort jag fått av en kompis med titeln überpimp.
2. Jag tycker att det är jättepraktiskt med sms men viktigt att skilja från det nästan utrotade ordinarie skriftspråket.
3. Hallonbergen, låter vackert men är fult och betongigt.
4. Allrakäraste syster av Astrid Lindgren. Syskonkärlek, Ylva-Li, Salikons rosor.

Nu har jag knåpat länge nog på kompisens besvärliga laptop som tappat suddknappen.


Kommentarer
Postat av: Mathilda

Syskonkärlek av Katarina von Bredow?

2008-09-26 @ 15:10:25
URL: http://constantlypray.blogspot.com/
Postat av: Elon

1. Ja, varje år numera. Har inga jättekul minnen att dela med mig av. Kanske ska jobba på den biten imorgon?



2. SMS är bra i lagom mängd. Tror inte att vårt skriftspråk är utrotningshotat men visst blir jag irriterad på alla SMS-förkortningar ibland.



3. Mest negativa associationer. Ska man in i Stockholm söderifrån kan man ju inte undgå att passera Botkyrka eller Flemingsberg, och de platserna är ju inte jordens vackraste.



4. Amélie från Montmartre kanske? Eller Fredrik Ekelunds bok som jag alltid brukar tjata om - Jag vill ha hela världen.

2008-09-26 @ 15:56:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0