Svenska för invandrare

Nu känner jag för att briljera med mina kunskaper i svenska. Jag läser och skriver mer än de flesta. När jag var sex år skrev jag min första saga Jeten som hsjet och jag har liksom alltid varit fascinerad av bokstäver. På gymnasiet gick jag humanistisk linje och därefter gick jag media- och kommunikationslinjen på Malungs folkhögskola och press- och dokumentationslinjen på Klarälvdalens folkhögskola. Jag har 95 högskolepoäng i svenska/nordiska språk och magisterexamen i biblioteks- och informationsvetenskap. Resten av familjen är språklärare på gymnasiet och även jag jobbar på gymnasium, fast på bibliotek, och har hamnat alldeles rätt.

Jag fick ett trevligt mail:

Hej

Jag se din blog http://ylvarosen.blogspot.com/ och jag forsoker lasa dina text.

Jag kan inte sa bra spraket men jag skulle vara battre pa deta satt.

På detta svarade jag att det är bättre att läsa den här bloggen för att det är lättare svenska. Jag känner mig hedrad att någon läser min blogg för att lära sig språket, men blir samtidigt lite orolig. Visst är det bra att läsa allt man kan hitta för att lära sig svenska, men bloggar är ofta så fruktansvärt dåligt skrivna. Hoppas att den här mannen läser välformulerade bloggar.

Uppdatering: Jag är medveten om att det här låter skrytigt och lite snobbigt men mest skrev jag inlägget för att visa mitt nördiga intresse för det svenska skriftspråket.


Kommentarer
Postat av: Patrik

SFI är forkortningen för Svenska för invandrare. Du vet väl var jag jobbar Ylva? Där har vi förkortningar som PUT & TUT också.

2008-09-04 @ 19:39:48
Postat av: Mor

Det du skriver uppfattas nog som skryt av en del men det man vill med att säga att man faktiskt kan något är väl att tala om att kunskap kan vara väldigt viktigt. Ibland verkar tyckande stå högre i kurs än kunskap. Din far (två magisterexamina i bl.a. engelska, spanska, tyska, franska, fonetik och allmän språkkunskap) fick en gång kommentaren "Tror du att du är nå'n slags språkexpert" av en elev som "tyckte" att hans eget,felaktiga, ordval var rätt!

2008-09-04 @ 21:17:57
Postat av: Ylva

Patrik. Ja, jag vet var du jobbar. Vi har SFI på skolan, fast PUT och TUT var ju roligare förkortningar.



Mor. Jag är medveten om att det låter skrytigt. Det låter snobbigt att säga att många bloggar är dåligt skrivna, men det är de ju. Jag tycker absolut att alla får blogga men inte att vissa förtjänar så många läsare som de har.

2008-09-05 @ 12:42:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0