Årtusendets böcker

Nu börjar det vimla av årtusendets bästalistor och jag ska göra en lista på de bästa böckerna från 2000-talet. Jag tar dem i den ordning jag läste dem.

Slumpvandring, Majgull Axelsson
Populärmusik från Vittula, Mikael Niemi

Populärmusik från Vittula

Nancy, Elsie Johansson
Vita tänder, Zadie Smith
Ett ufo gör entré, Jonas Gardell
Sömnlös, Barbara Voors
Expedition L, Erlend Loe



Prozac, Elizabeth Wurtzel
Vingklippt ängel, Berny Pålsson
Kalla det vad fan du vill, Marjaneh Bakhtiari

Kalla det vad fan du vill

Allt för min syster, Jodi Picoult
Den vidunderliga kärlekens historia, Carl-Johan Vallgren

Den vidunderliga kärlekens historia

Det fattas en tärning, Johanna Thydell
Ser mitt huvud tjockt ut i den här? Randa Abdel-Fattah
Tackar som frågar, Jennie Dielemans



I en klass för sig, Curtis Sittenfeld
Vi måste prata om Kevin, Lionel Shriver
Utslag av oro, Mark Haddon

Utslag av oro

Islossning, Barbara Voors
En sorts kärlek, Ray Kluun
Tidsresenärens hustru, Audrey Niffenegger

Tidsresenärens hustru

Innan jag dör, Jenny Downham
Sonat till Miriam, Linda Olsson
Dagen efter, Lionel Shriver

dagen efter.jpg

Flyga drake, Khaled Hosseini
Alltid hos dig, Maria Ernestam
Busters öron, Maria Ernestam
Kleopatras kam, Maria Ernestam
Caipirinha med döden, Maria Ernestam

Caipirinha med döden


Kommentarer
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Kul med en så blandad lista!

Det verkar soma tt du också är ett riktigt Shriver-fan. Jag hade svårt att välja vilken bok av henne jag skulle ta med på min tio-i-topp-lista, tycker att både Dagen efter och Vi måste prata om kevin är helt fantastiska. :)

2009-12-15 @ 16:42:32
URL: http://bokstavlarna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0