Bokfrågornas ABC

Nu kör vi bokstaven C, från http://lillaosblogg.wordpress.com/

1. Hur skulle du definiera chick-lit? Vad är ditt förhållande till genren?

2. Berätta om en bok som innehåller en viktig ceremoni.

3. Förra veckan delades den spanskspråkiga världens mest prestigefulla litteraturpris Cervantespriset ut.  Cervantes skrev om antihjälten Don Quijote. Vem är litteraturens största anti-hjälte enligt dig?

4. Dela med dig av ett citat som på något sätt anknyter till böcker och författare!

1. Chick-lit är lättläst litteratur som är skriven av och för unga kvinnor (dit räknar jag mig fortfarande, men säg runt 25-30-årsåldern). Termen används ofta nedsättande då det kan handla om ytligheter som utseende och kläder, men jag ser inget fel i att läsa chick-lit. Jag är till exempel ett fan av chick-litdrottningen Marian Keyes.

2. Jag kommer att tänka på En sorts kärlek av Ray Kluun. Carmen är dödligt sjuk i cancer och när hon fått nog bestämmer hon och maken Sten ett datum då hon ska ta farväl av sin familj och få hjälp att somna in för gott. Detta är i Holland där dödshjälp är tillåtet. Man får följa hela sjukdomsförloppet fram till begravningen och festen de har hemma där Carmen får träffa alla nära och kära en sista gång. Mycket sorgligt, mycket starkt!

En sorts kärlek

3. Det vet jag inte, men när jag läste Spelet av Niel Strauss kände jag stor avsmak för honom och hoppades att jag inte skulle falla för hans enkla flirttricks så han är ingen hjälte för mig.

Spelet : en inträngande analys av raggningsexperternas hemliga sällskap (svart omslag)

4. Vi har tryckt upp bokmärken på skolbiblioteket med bland annat detta citat: En bokälskare går aldrig till sängs ensam.


Kommentarer
Postat av: Lilla O

Ett riktigt bra citat!



Tycker också att det är skönt att läsa lite chic-lit ibland. Har just köpt Marian Keyes nya att läsa på semestern!

2009-12-10 @ 20:40:43
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0