Bokfrågornas ABC

Nu har vi kommit fram till bokstaven D  hos http://lillaosblogg.wordpress.com/

1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favortiförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?

Jag säger alltid Michael Connelly, men faktum är att det var länge sedan jag läste något av honom. Harry Bosch är dock helt klart min största favorithjälte. En ganska ny deckarförfattare, vars tre böcker är riktigt bra, är Simon Beckett. Har skrivit om dem här, här och här! Om Connelly är kung och Beckett kronprins, vem är då drottning? Åsa Larsson skulle jag säga, men en gammal favorit är Elizabeth George.

2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?

En pjäs som jag både läst och sett är Lång dags färd mot natt. Inte så upplyftande, men väldigt bra. En pjäs som jag bara läst är Staffan Göthes En uppstoppad hund. Fantastisk. Sedan går det inte riktigt att bortse från Shakespeare och av hans pjäser är En midsommarnattsdröm favoriten. Såg den på Backateatern när jag gick på högstadiet, med en ung Anders Ekborg som Puck. En stor teaterupplevelse!

3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?

Sex and the city har ju faktiskt en litterär förlaga, men jag har inte läst den. Tv-serien gillar jag dock. Buddha of suburbia av Hanif Kurashi både läste och såg jag när jag bodde i England. Båda versionerna är riktigt bra!

4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.

1. Jag brukar inte läsa deckare men Kvinnorna på 10:e våningen av Karin Alfredsson, som mamma fick mig att läsa, är bra. Jag har ingen deckarfavoritperson.



2. Möss och människor var bra både som bok och som pjäs i Helsingborg.

3. Jag kommer inte på någon.

4. Emils jul av Astrid Lindgren.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0