Blötdjur

Idag regnar det och det är inte så mycket man kan säga om det, men om man ska klippa får är det riktigt dåligt. Ullen blir svårforcerad, tänk blöt hellyhansen, eller sticketröja för den delen. Jag kan bara tisdag och onsdag den här veckan och det ska vara regnigt båda dagarna. Vi har två oklippta får som vi sparat till sist eftersom de kommer att ta längst tid och vi har haft fullt upp med Valborgsförberedelser.

Det är fådda får som inte är vana vid att man tar i dem. De som är födda hos oss är keliga och gillar att man kliar dem bakom öronen, men de här två har haft en husse som inte tagit i dem alls verkar det, och de är hemskt skygga. Jag har bett sambon att bygga en fårfälla så att man kan locka in dem på något sätt, men det har han inte gjort.

Har vi tur så ligger de i vindskyddet så att de är torra, men det kan man inte vara säker på. Det kan regna ganska mycket utan att de ens märker det. Det är ju hela vinterfällen som skyddar. Om det blir spännande rapporterar jag imorgon. Det har hänt att får har sprungit iväg med mig ovanpå...


Ett räddfår.

Kommentarer
Postat av: Gunilla

ha ha... men har ni inte bastu därute? om inte annat så kan du väl föna dom först ?? :-)

2009-05-05 @ 14:27:32
URL: http://[email protected]
Postat av: Ylva

Gunilla. Lysande, jag jagar in fåren i bastun. Då kan de inte smita iväg heller.

2009-05-05 @ 15:10:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0