Att Ljungbyturista

Igår hade jag besök från Köpenhamn. Den ena är vår stuggranne och så hade hon med sig sin väninna för att jag skulle visa dem Ljungby. När de är i Sverige är de i stugan i Runkarp men jag tycker att de ska få se stan också. Planen var att luncha på Märtas café, gå på sagomuseet och konsert med Jennie Abrahamson. Som tur är så är de väldigt lätta att sysselsätta och vi var på stan i fem timmar!


Ett skåp med uråldriga böcker.

Märtas hade slut på bröd så vi lunchade på Stationsgrillen. Sedan gick vi till Sagomuseet där de skulle ha en uppvisning i vagnen som står utanför klockan två. Det var ingen där men dörren stod öppen så vi gick in och körde igång ljud- och bildspelet själva.


Nina och en tillfällig utställning som vi smög oss in i.

Sedan gick på själva museet. Efter det keramikern på Gamla torg, Smaak (där de har jättefina kläder) och Apoteket (för att de behövde något mot mygg och knottbett). Efter det försökte vi gå på Märtas igen för att fika men då hade de stängt för tre minuter sedan!


Om man öppnar dessa dörrar får man höra en medeltidsballad med tjugo verser och omkväde.

Det blev kaffe på 4U och sedan gick vi hem till mig och vilade fötterna en stund innan vi gick till hembygdsparken. Det var lite molnigt men regnade inte under konserten.


Jennie Abrahamson var lika bra som förra gången jag såg henne när vi upptäckte henne som förband till Tomas Andersson Wij.

http://yfronten.blogg.se/2008/april/kulturkullan2008-04-21-1.html


Jennie signerade skivor efter spelningen.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0