Kulturkullan

Vecka 44

* Läser: Hjärtblad av Aino Trosell. Aino kommer från Malung och skriver ibland på dialekt. Som tur är översätter hon, för malungsmålet är ett helt eget språk som är svårt att förstå. Jag har bott ett år i Malung och märkte hur de växlade från malungsmål till svenska i affärer, när vi utbölingar på folkhögskolan skulle handla. Jag tycker om att läsa uppväxtskildringar och den här påminner mig om Elsie Johanssons böcker om Nancy. Dock är den lite för lång; 462 sidor hade kunnat kortas, eller åtminstone delas på två böcker.

* Lyssnar på: Tove Styrke på Spotify. Tove var med i Idol 2009 och var en av mina favoriter. Nu ska hon släppa sitt första album och än så länge finns bara fyra låtar på Spotify. Det låter lovande och med tanke på att hon snart ska fylla arton har hon kommit långt redan. 

* Veckans citat: Gammal kärlek kostar alltid.
Okänt svenskt ordspråk

* Veckans händelse: Höstlov. Poesicafé på biblioteket i Växjö. Min nya kompis Marie ska vara med.


Affischen från http://ungcorner.wordpress.com/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0