Våga i Hedemora

Igår var jag i Växjö igen och stod inne i en liten butik när jag hörde en kvinna prata dalmål. Det kan man få göra ostört, men så hörde jag henne säga att det var kul att hitta smycken från Våga där eftersom de kommer från Hedemora, och då var jag tvungen att lägga mig i. 


Jag visste inte att Våga är ett Hedemoramärke och här är en ring jag köpt här i Ljungby. 

http://www.vaga.cc/vaga.html

Jag pratade lite med kvinnan och tänkte att hon kanske vet vilka mina föräldrar är eftersom de flesta Hedemorabor känner till dem. De har varit språklärare på högstadiet och gymnasiet så har man gått skolan i Hedemora har man åtminstone sett dem i korridorerna där. Hon frågade om min mamma: "lång, blond, cyklar?" . Det kan stämma in på en stor del av stadens befolkning men är en ganska bra beskrivning av mamma. 


Kommentarer
Postat av: Gunilla

¨haha... tur hon inte la betoningen fel på cyklar :)

jag känner inte till det märket..våga...

2011-08-10 @ 18:39:38
URL: http://www.gugge67.wordpress.com
Postat av: mor

Beskrivningen stämmer in på högst två personer i Hedemora; mig och Berit Höök. I den här sta'n cyklar så få att jag känner igen alla tio.

2011-08-10 @ 21:15:35
Postat av: Ylva

Gunilla. Våga har blivit stort, det är kul!



Mor. Jag är också "hon som cyklar".

2011-08-10 @ 21:28:43
Postat av: Zarah

Världen är liten, eller åtminstone Sverige! Vilket sammanträffande, för det verkar vara stor sannolikhet att det var din Mor hon syftade på.

2011-08-10 @ 23:38:38
URL: http://verandan.svenskablogg.se/
Postat av: Ylva

Zarah. Det är absolut mamma, hon är känd för att cykla året runt.

2011-08-13 @ 13:19:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0