Om Berättarfestivalen

Nu blir det namndroppning mest för min egen skull, så att jag ska kunna gå tillbaka och se vad jag har sett. Här är alltså vad jag varit med om på Ljungby Berättarfestival som avslutades igår: 

Matmarknad. En kompis köpte chokladbitar som såg ut som sushi, från Elses restaurang.

Kronobergsmästerskap i berättarslam. Vinnaren Sibon Kabir är bara sexton år och oerhört begåvad!

Emil Jensen. "Jag tror jag är kär" sa en kompis efteråt.

(Närbild på en snygg killes nacke och) Emil Jensen. 

Spökhistorier med Johan Theodorsson. Inte så spökigt som vi tänkt oss, men trevligt.  

Berättarauktion med Bengt Göran Söderlind, Sara Arámbula och Pelle Olsson. Galet och roligt!  

Berättarfest. Jag valde att lyssna på: 
1. Mats Falk som spelade cello trots svår Parkinson.
2. Lars-Gunnar Erlandsson som berättade om sin tid som utrikeskorrespondent på ett både intressant och komiskt sätt. 
3. Ungdomarna Maja Andersson, Sibon Kabir, Johanna Taller, Melica Gardasevic och ett par till som jag tyvärr inte har namnen på. Det var en kille med som kom till Sverige från Kongo för 2 1/2 år sedan och pratade jättebra svenska. Han bor i Skellefteå och hade norrländska "vars".
4. Mona och Love Ersare. Love berättade och Mona spelade och sjöng.

Sägenresa i Sven Sederströms spår. Sederström skrev sagor och vi åkte runt i hans Alvestatrakter. Med på resan var folklivsforskaren Ulf Palmenfelt, berättaren Monika Eriksson och sånggruppen Bessman.

Vid Trollberget i en underbar lövskog. 

Svamp. En berättarföreställlning med Sara Arámbula. Jag gillade Sara på auktionen och ville höra henne igen.

Kommentarer
Postat av: Jerker

Emil Jensen såg jag för några år sen (jag sa inte det innan va?) och tyckte han var väldigt bra!



Är lite avundsjuk på dig som går på så mkt på berättarfestivalen! Surt att vi har så lite inkomst nu att vi måste prioritera vardagskostnader...

2011-06-22 @ 17:34:39
URL: http://alltidrottalltidratt.blogspot.com/
Postat av: Ylva

Jerker. Jo, kolla inlägget Kulturkullan den 19 juni

:-)



Jag har inte heller någon ekonomi att skryta med men prioriterar kultur! (Och går på allt som är gratis.)

2011-06-23 @ 17:29:36
Postat av: Jerker

Sorry jag missar ibland att du svarar eftersom man inte får mail härifrån som man får på andra bloggar och facebook :)



Kollade igenom berättarfestivalen men tyckte det såg ut som om det mest var barnrelaterade prylar som var gratis :( Hade gärna sett mannen som gett ut den bästa kärleksboken på bra många år som spelar i Ljungby i veckan som kommer, Carl-Johan Vallgren... Men då ska jag på anställningsintervju samma kväll irriterande nog...

2011-06-23 @ 21:45:03
URL: http://alltidrottalltidratt.blogspot.com/
Postat av: Ylva

Jerker. Ja, det blir lite mycket ibland med alla sociala medier. Jag har tänkt försöka vara mindre på FB men det är ju svårt när "alla" andra är där...

2011-06-24 @ 10:01:08
Postat av: Jerker

Jag känner det samma och då struntade jag ändå i fb i minst ett år efter "alla andra" skaffat konton där...

2011-06-24 @ 22:17:38
URL: http://alltidrottalltidratt.blogspot.com/
Postat av: Ylva

Jerker. Jag startade FB-konto 2007 men kände inte så många andra som hade då så jag slutade men började igen.

2011-06-26 @ 19:09:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0