Arg cyklist

Jag lever farligt när jag cyklar till och från jobbet för jag har inte samma uppfattning om rondeller som många bilister. Idag cyklade jag på cykelövergången i en rondell och en bil på väg in i rondellen körde sakta emot mig och stannade nästan inte. Sedan tutade föraren, vevade ned rutan och sa "Du har inte företräde!". "Jodå!" sa jag och så sa subban "Lär dig reglerna!". Nu har jag kollat upp reglerna, som såklart är luddiga men dock: 

Följande gäller när man cyklar eller kör moped klass II och ska köra ut på en cykelöverfart:
- Den som cyklar eller kör en moped klass II och som ska färdas ut på en cykelöverfart ska ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara. (6 kap. 6 § Trafikförordningen)

Okej, det höll på att bli farligt för mig, men jag vet att hon såg mig och trodde naturligtvis att hon skulle stanna. 


Aggressiv cyklist!

Kommentarer
Postat av: Jerker Nilsson

Oj då det trodde jag var allmänfakta att man inte fick företräde med cykel men däremot ha företräde på övergångsställe som gångare :)

2012-06-02 @ 09:36:15
URL: http://alltidrottalltidratt.blogspot.com/
Postat av: Ylva

Jerker. Jo, men om man kör sakta mot övergångsställe/cykelövergång ska man väl inte tuta och skälla ut den som försöker ta sig över?!

2012-06-03 @ 19:16:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0