Att handla lokalt

I princip tycker jag att man ska handla lokalt när man bor i en liten stad som jag gör, men det ÄR kul att åka någon annanstans och shoppa. Jag jobbar 60% och handlar mest när det är billigt. Det kan vara på ICA eller Överskottsbolaget. Det kan vara hemma i Ljungby, Växjö, Värnamo eller Älmhult. Det kan vara i (gamla hemma) Hedemora eller annan liten stad, men det blir kanske mest i större städer som Stockholm, Göteborg, Köpenhamn eller Southend (England). 
 
Igår var jag och väninnan i Värnamo och gick i affärer. Ekohallen har en massa roliga tiokronorssaker som anteckningsblock, shoppingblock, nagellack och två askar tictac. Rusta har mitt schampo och balsam billigt och Lakrisal i storpack. Lindex hade läppglans för tio kronor. 
 
Jag ser å andra sidan till att mina besökare handlar här. En gång när jag tog med mamma (som bor i Hedemora) till en affär som hette Inside Scoop och hade utförsäljning sa ägaren att jag borde få provision för att jag uppmuntrade henne att handla så mycket. Och min väninna från Köpenhamn hittar alltid kläder när vi går på stan här så jag skäms inte över att jag handlar på andra ställen.  

Kommentarer
Postat av: Znogge

Det är något av en balansgång. Jag försöker gynna lokala butiker men jag är inte beredd att betala vilka priser som helst!

Svar: Nej, och ibland är man ute efter saker som inte finns hemma. Till exempel ville jag ha en lång svart kjol för ca 100 kr och det hittade jag på HM i Växjö.
Ylva

2015-01-18 @ 18:37:36
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

Rusta... Undrar när rusta kommer hit? Saknar den affären...

Dom lokala butikerna här inne i stan har det svårt sen det har vuxit upp stora shoppingcentrum utanför stan. Fast klädbutikerna inne i stan har "konstiga" kläder. Föredrar dom på H&M, C&A och andra "vanliga" klädbutiker.
Men jag är ganska rättvis i alla fall - för jag handlar nästan aldrig kläder överhuvudtaget :-)

Svar: Ja, Rusta är en kul affär! Det där med affärer inne i städer och utanför är också ett problem. Vi har Kapp-Ahl och Lindex här men jag vet inte om det gör så stor skillnad att handla hemma när det är någon stor kedja.
Ylva

2015-01-19 @ 10:11:25
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Gunilla

Lite gästspel på andra orter måste man väl få göra :)

Svar: Ja, andra orter har också affärer som behöver stöttas. :-)
Ylva

2015-01-19 @ 13:00:53
URL: http://www.gugge67.wordpress.com67.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0