Hus i Hedemora

Hedemora fick stadsrättigheter 1446 och är Dalarnas äldsta stad. Jag var där en vecka kring jul och gick omkring och blev nostalgisk. 

Stadshotellet där jag hade förfärligt mycket roligt när jag var 18-21 år. 
 
Rådhuset
 
Kyrkan
 
Vasaskolan där jag gick på högstadiet
 
Teaterladan där de fortfarande spelar teater
 
En del av Svedjans herrgård
 
Mest saknar jag Lappens gatukök, som det var när jag var liten/ung och man kunde köpa en proffsvåffla med tolv kulor glass. Nu tar de hektopris så senast jag köpte en jätteglass kostade den närmare hundra kronor... 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Allt är med andra ord inte som det var förr ;-) Men trevligt ser det ut ändå

Svar: Det är en trevlig liten stad men det såg jag knappt när jag bodde där, så man kan behöva komma bort också för att uppskatta den.
Ylva

2015-01-05 @ 21:33:10
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

Visst är det lätt att bli nostalgisk när man besöker gamla hemorter...

Jag minns när vi en gång stannade till i Norrköping och kollade in huset där jag bodde i en lägenhet med min kusin i två år.
- Åh, kolla! sa jag. Tänk där bodde jag i två år...
- Ähum... sa Anders. Ni bodde inte där, utan där borta, i grannhuset.

Haha!
:-)

Svar: Haha! Så du har bott i Norrköping. Mina föräldrar är därifrån (Skärblacka och Åby).
Ylva

2015-01-06 @ 11:20:30
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Gunilla

Bara kända bilder.

Lappens är ju en klassiker... men, tråkigt dom börjat ta så mycket betalt...men, får man välja själv och inte tar så mycket kanske det blir normalpris :)

Svar: Ja, men de har typ tjugo sorters glass så det är svårt att välja... Man får fortfarande stora portioner så den enorma tunnbrödsrullen är prisvärd.
Ylva

2015-01-06 @ 12:41:24
Postat av: Ama de casa

sv: Vi bodde ganska centralt och nära skolan där vi pluggade. Men 2/3-delar av tiden bestod ju av praktik på Kolmårdens Djurpark, och dit var det inte så nära... Som tur var hade vi tillgång till bil :-)

Svar: Nä, Kolmården ligger en bit utanför stan. Jag var där en del när jag var liten.
Ylva

2015-01-07 @ 10:57:43
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Mia Ahlstrand

Kul att du kikade in på min blogg!
Hedemora var standard att stanna och äta i när vi åkte till fjällen när barnen var små. Så Lappens har fått några besök även av oss :)

Svar: Vad kul! Det brukar vara vad folk ser av Hedemora, ett passande ställe att stanna på när man ska till fjällen.
Ylva

2015-01-09 @ 16:36:56
URL: http://miasmix.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0