Att se i Hedemora

Nu har jag kommit hem efter att ha firat jul hemma i Hedemora, Dalarna, hos mamma och pappa. 
 
Man kan gå på Dollar Store.
 
Vilket liv det blev när silon skulle utsmyckas! Jag tycker att det blev fint, men trodde att de skulle göra ett större konstverk med färg över hela silon.
 
Här är stadens finaste hus som var apotek när jag var liten.
 
Nu ligger det fantastiska Café Wahlman och en byggnadsvårdsaffär där. 
 
På Stadsberget är det fin utsikt över sjön Hönsan. 
 
Det finns McDonalds i Hedemora men man ska gå på Lappens som ligger bredvid, för där har de jättestora portioner och god glass! 
 
I rondellen står Hedemoraryttaren.
 
Åsgatan är den stora affärsgatan.

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Ser fint ut där i Hedemora. Ja, kanske inte Dollar store, och nog kunde dom ha gjort dom där silosarna betydligt finare. Liiite mer färg kunde dom ha offrat :-)
Och jag skulle välja Lappens alla gånger före Donken! Åh vad jag kan sakna en riktigt korvmoj... Dom kanske till och med ligger tillräckligt norrut för att det ska finnas parisare? :-)

Svar: Haha! Dollar store och silon är skitfula! Men jag blev glad när jag hittade en fårkudde som mamma och pappa får smuggla hit nästa gång de kommer. Maken är nog inte lika inne på fårspåret som jag i inredningen. :-)
Ylva

2017-12-28 @ 10:17:50
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Kom att tänka på en "dispyt" vi hade på jobbet på mitten av 80-talet.
Ligger Dalarna i Norrland? På den tiden fanns inte google, och uppslagsverket var hemma. Hur skulle vi lösa detta då?
Jag kom på den eminenta idén:
- På vädret säger dom alltid att "I Norrland är det sol/regn/snö" - dom måste ju veta var det ligger.

Så jag ringde SMHI och frågade om Dalarna låg i Norrland. Dom visste inte... Haha! Inte underligt att prognoserna sällan stämmer :-D

Svar: Haha! Vi som bor söder om Dalälven anser inte att det är Norrland. I norra Dalarna är det däremot mer fjäll, snö och vinter, men inte ens där är det snösäkert kring jul längre! Väderkartor har jag aldrig fattat men jag vet att jag numera bor i Sydsverige (Svealand? Orka googla...). ;-)
Ylva

2017-12-28 @ 10:22:07
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ami

Så roligt att se lite bilder från Hedemora :)

Svar: Det är kul att komma hem, fast jag är där bara ett par gånger om året.
Ylva

Postat av: Gunilla

Nej, Dalarna ligger i Svealand :) Vi gränsar mot Norrland. Jag kan däremot inte förstå att Gästrikland dock hör till Norrland..

Med vänlig hälsning Rumpkullan :)

Svar: Ja, du ser ju. Jag är inte så bra på väderstreck och sånt... Dalarna är ju väldigt avlångt och olika i olika delar. :-)
Ylva

2017-12-29 @ 13:08:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0