Turista i London

En dag fick jag med en av vännerna på Victoria & Albert museum i London. 
 
Jag har inte varit där förut och det var kul att få se detta enorma museum! 
 
Det som är mest kul att se tycker jag är själva byggnaden som är mäktig. 
 
De har gjort kopior på ett par romerska kolonner och den bortersta kan man gå in i. 
 
Sedan ville väninnan till St Paul´s cathedral men det kostar 18 pund att gå in så då lät vi bli. 
 
Vi gick över Millenium bridge. Det höga tornet är inte färdigbyggt än, men räcker redan upp bland molnen. 
 
Vi gick förbi Shakespeares teater The Globe men inte in där heller. 
 
Däremot gick vi på The Anchor bredvid. Det är en av Londons äldsta pubar och jag har varit där med maken några gånger för länge sedan. 
 
Sedan hamnade vi på Borough market, en jättestor matmarknad, vilket var lustigt för jag hade fått tips om den av en lärare men glömt bort var den ligger.
 
Vi hann med många turistsaker den dagen och sedan sammanstrålade vi med de andra vännerna på kvällen och gick ut och åt med en före detta lärarkollega som bor i London, mycket trevligt!

Kommentarer
Postat av: Znogge

Visst är det en imponerande byggnad! Många entréavgifter var väldigt dyra i London tyckte jag men ibland fick man offra sig.

Svar: Det beror på vad man vill se. Jag hade kollat upp innan att V&A är gratis. De föreslog fem pund som frivillig donation och jag gav en utgången 10-pundsedel. :-)
Ylva

2018-12-05 @ 21:14:55
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

Jag tycker att det är ett ofog att ta betalt för att gå in i kyrkor! Är det entréavgift där, ja då får dom vara för min del. Däremot har jag betalat dyra slantar för andra turistattraktioner, bland annat det där höga tornet som når upp till molnen:

https://amacasa.wordpress.com/2017/07/08/the-view-with-a-view/

Fast det var ingen som berättade för mig att det inte var klart, hade jag vetat det hade jag aldrig vågat mig upp dit! :-)

Härligt turistande i London!

Svar: Den kanske är färdig, men det står en byggnadsställning bredvid. Fönsterputsning?... Väninnan är höjdrädd så jag hade nog inte fått med henne upp oavsett pris. Kyrkor borde vara gratis att gå in i.
Ylva

2018-12-06 @ 09:47:02
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ami

Verkligen en imponerande byggnad! Men synd att de tog betalt för att komma in i kyrkan :(

Svar: Ja, kyrkor ska vara gratis att besöka om det inte är guidning, konsert eller något.
Ylva

2018-12-06 @ 11:12:37
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0