Om rivningshus

Här skrev jag om det fula huset som innehöll ÖoB för länge sedan:
https://yfronten.blogg.se/2021/january/overskottsbolaget.html
 
Tyvärr var blomsterhandeln väldigt tillfällig och jag hann aldrig dit. 
 
De får gärna riva det, men jag tycker att det vore synd att bygga ett höghus när det ligger bredvid det söta Sagomuséet.
 
Mittemot ligger Gamla torg med gamla fina hus, så de får gärna bygga något nytt i gammal stil. 
 
Ur dagboken 910115: Jag kom på att jag missade en sak igår. Det var svårt att ta för sig av risgrynsgröten så jag kleggade ner en mattant. 

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Det är fint när dom bygger nytt i gammal stil. Här har dom mer riktat in sig på fyrkanteblock till hus/lägenheter nu. Ser himla trist och sterilt ut.

Mattanten blev kanske inte så glad. Jag råkade spilla grismat på en besökares kappa en gång på Skansen. Hon märkte det inte (just då i alla fall) och jag sa inget. Har fortfarande lite dåligt samvete för det :-)

Svar: Det går ju att bygga annat än fyrkanter. Inte för att vårt hus är särskilt vackert, men nu har jag lärt mig att tycka om vårt femtiotalshus i tegel. Haha! Undrar om hon fattade vad det var när hon såg grismaten på kappan. :-)
Ylva

2021-01-16 @ 10:31:30
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Lena i Wales och Spanien

Jag tycker alltid det är synd när man river gamla fina hus. Jag är nog lite gammaldags, men har sett hur man rev på 60-talet och det gick åt helvete.
Trevlig helg!

Svar: Ja, men här handlar det om att riva ett gammalt fult hus som inte använts på många år. Jag håller med dig om att det var katastrof när de till exempel rev vackra trähus för att bygga parkeringshus i betong, jag har sett ett program om hur man förstörde många stadskärnor på det sättet.
Ylva

2021-01-16 @ 13:52:11
URL: http://lenaiwales.wordpress.com
Postat av: Znogge

Där gäller det att ansvariga tänker till när det ska byggas nytt. Nog vore det fint om man byggde något som passade in vilket går om viljan finns.

Svar: Tyvärr bygger de ofta fyrkantigt och tråkigt, tycker jag. Det måste ju gå att bygga högt utan att det är fult.
Ylva

2021-01-16 @ 18:09:51
URL: http://znogge.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0