Ylvas recept

Egentligen borde det inte vara något konstigt med att jag lagar mat för det gör jag nästan varje dag. Ändå blir jag lika glad varje gång jag gör något gott. Det är inte avancerad matlagning jag pysslar med utan handlar mest om att steka, koka eller stoppa i ugnen. Igår gjorde jag fisk-i-ugn inspirerad från Island. Det var ungefär det min isländske pappa kunde laga, men det blev alltid gott. De har fantastiskt god fisk på Island, särskilt min familj som äger en stor fiskebåt. I Sverige gör man så här; man tar ett block hokifilé eller liknande (spelar ingen roll om det är fruset), lägger i en form, häver ut en burk majs ovanpå och täcker med ost. Salt och vitpeppar. Sedan låter man det stå i ugnen en timme ungefär. Till det kan man äta isländsk kokteilsósu (cocktailsås, var de nu fått det ifrån) som man lättast gör genom att blanda majonnäs och ketchup. Det låter helt galet men är jättegott! Fast min kokteilsósu brukar jag få ha för mig själv. Och idag ska jag göra ännu en ny grej med crème fraiche "4 peppar och vitlök". Jag har tänkt att det blir bra om jag steker fläskfilé och häller på fraiche. En gång frågade en människa om tips på vad man kunde göra med pasta, tror jag det var. Jag tipsade om gourmeträtten från studenttiden; man tar en burk Kavli skinkost och kokar ihop med en burk champinjoner och så äter man det till makaroner. Hon ville ha något lite mer avancerat... Och nu kom sambon och frågade vad vi ska äta ikväll. "-Är det en klump?" Bara för att han fick en fiskklump igår. Ja, det är en klump, men jag har tänkt skära fläskfilén i mindre bitar innan jag steker.

Kommentarer
Postat av: Maria

"klump" låter lite otacksamt?

2007-03-01 @ 19:33:25
URL: http://www.morellens.blogg.se
Postat av: Ylva

Visst är det en otacksam kommentar? Jag är ju ett under av matlagare nu jämfört med under studenttiden när det mest handlade om att stoppa en Gorby i mikron...

2007-03-02 @ 14:55:53
Postat av: Helena

Man kanske inte ska avslöja branschemligheter, men när jag jobbade på restaurang för 12 år sen var vår "Rhode Island dressing" (eller vad det nu var vi kallade den) gjord av majonäs och ketchup. Det enda som var avancerat med det receptet var att försöka hälla ner en halvfull 10-litershink med ketchup i en halvfull majonnäshink utan att spilla allt på golvet...

2007-03-04 @ 23:40:02
URL: http://www.kitten-tikka.co.uk/blog.html
Postat av: Ylva

Man ska visst avslöja branschhemligheter! Mera, mera! Fast jag, som tydligen börjat utveckla alla möjliga nojor, mår bäst av att inte veta hur det går till i köket på Café Vildrosen, vårt muppfik där jag hört ryktas om att renligheten inte alltid är den bästa. Men där är gott och billigt.

2007-03-05 @ 15:50:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0