Hur är det med han?

Är det där småländska? Så hälsar killar på varandra här i alla fall. Särskilt de jag träffade i fredags. Jag tycker att det låter jättekonstigt. Jag undrar vad de säger till tjejer? "Hur är det med hon?" låter ju helt galet. "Hur är det mä ´na" skulle jag kunna säga, men inte direkt till en tjej utan mera om man frågar hur det är med någon annan. "Hur är det mä´n" om en kille skulle jag kunna säga också men det säger jag nog inte nu längre. Det känns som ett arv från föräldrarnas östgötska. Det här måste jag verkligen reda ut.

Idag såg jag ett jätteroligt ord. Havtorn på latin heter Elaeagnaceae. Hur ska det uttalas? Ä är en bra bokstav... Vi var på Möckelsnäs herrgård och firade svärmors gubbes 80 år. Vid orangeriet har de en massa lustiga växter med ännu lustigare upplysningar från Linné. De hade väldigt god mat på herrgården och det är så vackert att titta ut över sjön. Jag åt en lustig sak som hette kantarell capuccino (ja, det var särskrivet) och när jag noga tagit reda på att det inte var kaffe i vågade jag beställa. Sedan fick jag en rejält blodig entrécote trots att den var väldigt tunn. Å andra sidan var den stor så mätt blev jag minsann.

Kommentarer
Postat av: Mor

Låter helkonstigt (ålderdomligt) att prata om den man tilltalar som han. Din småländska mormor sa alltid "Ja' så' 'an" (Jag såg honom) och "Ja' så'na" (Ja såg henne), när det gäller själva formerna. Själv säger jag "Ja' såg'en" och "Ja såg'na" och det kan du gott göra också!
Svenskt skollatin utalar ae som aj, men botanikerna säger ä; alltså Elaj-agná-ceaj eller Elä-agná-ceä. Tror jag!

2007-10-21 @ 22:22:44
Postat av: Ylva

Jag fortsätter att förundras över småländskan. Det är ju inte gamla människor som säger de där ålderdomliga sakerna.

2007-10-23 @ 14:27:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0