Bokfrågornas ABC

Nu har vi kommit fram till bokstaven Å hos http://lillaosblogg.wordpress.com/

Berätta om en bok som innehåller ett minnesvärt återseende.

Har du läst någon bra bok om ålderdom?

Vilken bok handlar om ångest, alternativt gav dig ångest?

Jag återanvänder en gammal utmaning från Bokmania och undrar vad som hände i litteraturens värld det år du föddes. 1974 gäller för min del och mer information om detta spännande år kommer senare under dagen!

1. I Mannen som älskade Yngve av Tore Renberg är det ett fantastiskt återseende på slutet.

2. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. Jag kan inte nog ofta återkomma till denna ovanligt roliga bok!

3. Har jag läst någon bok om ångest? Ja, ett tag var det nästan det enda jag läste och en av de första var En orolig själ av Kay Redfield Jamison. Det är en klassiker om depressioner som kom ut 1997, men den verkar vara svår att få tag i på svenska nu.  

An Unquiet Mind

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0679763309

4. 1974 har redan Lilla O själv gjort en ambitiös research på och innan jag såg hennes svar tänkte jag på Nobelpriset som det året delades av Eyvind Johnson, som skrivit aptråkiga Nu var det 1914 , och Harry Martinson som skrivit fina Nässlorna blomma. (Jag råkade först skriva Nässlorna blogga, hehe...)


Kommentarer
Postat av: Lilla O

Har läst den aptråkiga, men inte nässelboken. Kanske dags!

2010-06-06 @ 21:08:09
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0