Femtioårsdag

Jag har äntligen fått maken till att installera en smart hushållsrullehållare över spisen. 
 
Vi fick den för länge sedan och jag kom att tänka på den nu när jag råkat köpa 32 rullar vanligt papper, som vi då får ha på ett annat ställe. 
 
Min svägerska fyllde femtio igår. De bor i Stockholm och jag har inte träffat henne sedan julen 2019, men hoppas att jag ska få gå på hundraårsfest i september när min bror fyller. Här är ett kort från det året de var 18 och inte var tillsammans än. Brorsan gör någon konstig min, men de är ju söta. Han har skrivit en dikt till henne: 
 
Med ömhet och från djupet av mitt hjärta
och först att gratulera dig står jag!
Om världen är en mix av ljus och svärta
är du mitt ljus i världen varje dag!
 
Så många år, så många tusen dagar
vi känt varandra nu, min älskade.
Men kanske känner hjärtat andra lagar;
det känns som det var nyss vi hälsade
 
och vi var femton år och inte femtio!
och livet låg framför oss mer än nu.
Vi visste ingenting om livet, men vi
förstod nånstans att det var jag och du.
 
Och trots att jag är bortskämd utav livet
tar jag dig aldrig någonsin för givet!
/Lasse Svensson
 
Ur dagboken 910224: Marit tycker att jag härmar LPH i min vita blus med pärlor på. Har inte sytt den själv. 
 
(Det var inte någon komplimang att se ut som Lena PH. Jag som tyckte att blusen var så fin.)

Kommentarer
Postat av: znogge

Båttre sent än aldrig i alla fall! Hoppas att det kan bli en 100-årsfest då framöver. Man är onekligen lite svältfödd på firande just nu...

Svar: Ja, jag hoppas verkligen på 100-årsfest! "Lite svältfödd" är jordens underdrift för mig.
Ylva

2021-02-24 @ 21:16:19
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Vilken fin dikt och vilket fint kort också! Det syns att dom var kära redan innan dom kanske hade fattat det själva :-)

Haha! Lena PH var ju berömd även för kläderna hon sydde, fast kanske inte på ett positivt sätt ;-)

Svar: Det är jättekul att det finns kort från när de "bara var vänner". Min bror har alltid haft en massa tjejkompisar. Ja, Lena var omtalad för att sy sina egna kläder och mobbades även för småländskan från Vetlanda. Nu har jag fått vänja mig vid dialekten... Jag gillar småländskan som låter vänlig och lite frågande, som att jag bor i Ljungby och när smålänningar säger det låter det som ett frågetecken. :-)
Ylva

2021-02-25 @ 09:29:48
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: lisa

Vilken smart hushållsrullehållare :)
Vad fint skrivet av din bror och dom är verkligen jättesöta på kortet. Även om dom inte var tillsammans då så ser man att det är något på gång :) Kram

Svar: Den tar lite plats inne i skåpet, men jag vill gärna ha papper vid spisen så det är värt det. Ja, något hade de redan där. <3 Kram!
Ylva

2021-02-25 @ 11:28:36
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: Ami

Vilken bra pappershållare! Och vad fint skrivet av din bror.

Svar: Vi fick den av mina föräldrar som haft en sån länge. :-) Visst var det fint av min bror. Jag vet inte varför men dina kommentarer kommer alltid dubbelt.
Ylva


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0