Kulturkullan

Vecka 16

* Läser: Vulkanutbrott och istider - om bipolär sjukdom av Vanna Beckman och Tom Fahlén. Jag har hittat en diagnos åt mig själv, bipolär sjukdom typ II. Det brukar irritera mig att olika sjukdomsbeskrivningar inte passar in på mig. Om man är manodepressiv verkar det oftast vara så att man får manier som följs av depressioner. Så är det inte för mig, jag får depressioner som läker ut med hjälp av mediciner som efter ett tag gör mig överenergisk. Det finns inte mycket skrivet på svenska om bipolär sjukdom så den här sortens litteratur behövs, men jag hade förväntat mig mera fakta och mindre berättelser från sjuka människor. Intressant är kapitlet som beskriver hur det händer något i hjärnan som gör att man inte känner känslor som genans, rädsla, skam och skuld.

* Lyssnar på: The very best of The Smiths. CD med The Smiths från 2001. Jag har precis köpt min första Smithsskiva (svårt att uttala). Tyckte att den behövdes i min skivsamling. Det ska ju alltid tjatas om Smiths i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Visst är de bra och visst har Morrissey en skön röst men han har då inte räddat min ungdom (jag har fortfarande Mauro Scocco kvar som jag lyssnar på både när jag är glad och när jag är ledsen). Ska ta och lyssna igenom texterna ordentligt någon dag. Kanske är det inte för sent att bli tokfanatiker?

* Veckans händelse: Världsbokdagen på söndag. Vet inte något särskilt evenemang men man kan ju alltid läsa lite i en bok.  

* Veckans citat: "Vi behöver inte andas på varandra!" Bakfyllegos, när munnen är så torr så den inte går att stänga...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0