Korröfestivalen

I torsdags var jag med ett gäng på Korröfestivalen, en jättemysig folkmusikfestival.

De har en fin restaurang där vi brukar äta raggmunk.

Det bästa tyckte jag var Ellen Teilus - Iellemi, som sjöng på samiska med jojk. Jag känner inte till så mycket om folkmusik men tycker om att åka till Korrö för att det är så fint där och man kan upptäcka musik man inte lyssnar på annars. Vi hörde även Midgren Edén Skrobo Quartey, Carina Normansson & Josefina Paulsson och Spinning Jennies. Se programmet här: http://www.korrofestivalen.se/

En liten ranglig bro, fint upplyst på kvällen.

Festivalens yngste musiker.

Jag tycker om kläder från Nepal och köpte en rolig klänning i samma stil som de kläder jag brukar köpa på Zapata i Gamla stan i Stockholm.

Äta i Köpenhamn

Nu har jag varit i Köpenhamn en helg och ätit gott igen! Jag hade med en kompis och visade alla mina favoritställen + några nya.

Milkshake på Tivoli.

Frikadeller på Tivoli.

Brunch på Fata Morgana.

Andra tallriken.

Tredje tallriken.

Sallad och vattenmelonjuice på Street food Reffen.

Reffen

Blåbärscheesecake med skyr på Reffen.

Broens gadekökken.

Minipizza och banansplitfrapino på Espresso House. Vännen tog en liten smörgås, som försvunnit bakom min stora shake, och en kaffe. Om ni vill se drickabilder kan ni se mitt inlägg på Facebook. Sammanfattningsvis en mycket lyckad och god helg!

Vecka 31

* Läser: Ett litet liv av  Hanya Yanagihara. Fortfarande.
Ett litet liv

* Lyssnar på: A-ha på Spotify. Jag såg dem på Tivoli i Köpenhamn i fredags och det var en härlig nostalgitripp!

* Veckans klipp:

* Veckans händelse: Trubadur Johan Billow på Gamla torg i Ljungby på måndag kl.19.

Sallad

Tidsinställt inlägg på grund av Köpenhamnsresa.

När jag var i Göteborg förvånade jag mig själv och vännen med att äta sallad.

Det är inte likt mig, men jag tog en chokladkaka för att jämna ut det hela. Nu är jag med vännen i Köpenhamn och äter troligen inte alls nyttigt...

En lustig liten asiatisk butik i Nordstan i Göteborg har blå Pepsi! (Och grön Fanta, men den var slut.)

Luftkonditionering

Tidsinställt inlägg på grund av resa till Köpenhamn.

På en buss i Göteborg hade vi ovanligt bra luftkonditionering. Här är mina vänner med fläkt i håret.

Korröfestivalen

Idag ska jag åka med ett gäng till Korröfestivalen, en jättemysig folkmusikfestival. Tyvärr verkar bilderna ha försvunnit men här är ett inlägg från 2014: http://yfronten.blogg.se/2014/july/korrofestivalen.html

Vi slänger in en bild på våra ungtuppar så länge, de är på sommarkollo hos grannarna.

Teboden

Idag gick det en bil härifrån till Stockhultgårdens tebod i Markaryd.

Vi haffade ett bord i skuggan under ett träd, annars hade vi valt att sitta inne i det fina huset.

Jag och väninnan valde samma (som jag alltid tar) scones med clotted cream och sylt och munkar med hjortronsylt. Men det var första gången jag inte drack te här utan tog en blåbärssaft i stället. Sedan åkte vi och badade. Ännu en trevlig utflykt av oss!

Utflykt till staden

Nu när vi bor i stugan gör jag det till en happening att åka in till stan.

Idag åkte jag in med min danska väninna som är väldigt tacksam att ha med på stan. Hon bor i Köpenhamn, och i Småland på helgerna, och tycker på riktigt att det är kul att handla i lilla Ljungby! Jag presenterade henne för Lilla Hembageriet med framgång och så var vi på Erikshjälpen, Kappahl och Lindex.

Sedan åkte vi båt på Bolmen och hittade en egen strand.

Vi var väl inte först på ön riktigt, det brukar ligga större båtar här så vi hade tur! Nu är vi nöjda efter en fin dag med både småstad, sjö och land.

Filmtips

Nu har det slagit över helt och när jag inte orkar vara ute i det fina vädret tittar jag på film. När vi körde Runkebio i Runkarp såg vi Blues Brothers och dagen efter tittade vi på Life of Brian av bara farten.

Min nya profilbild på Facebook är så kul så jag tar den i repris.

Ibland åker vi in till stan från stugan för att duscha, se om huset lite och proviantera. Jag passade också på att gå på riktig bio och se Mamma Mia, som nyss hade premiär. Jag tyckte mycket om den och skrattade och grät. Sedan tycker jag kanske inte att Pierce Brosnan ska sjunga, men det är väldigt mycket bra musik om man gillar ABBA.

Vecka 30

* Läser: Vända hem av Yaa Gyasi. Riktigt bra bok som börjar i Ghana på 1700-talet och följer en släkt.
Vända hem

* Lyssnar på: Guns ´n Roses på Spotify. Jag känner många som var på konserten på Ullevi igår. Inte för att jag lyssnat så mycket på dem (jag tyckte att Axl hade för fult långt, rött hår när jag var tonåring...), men det hade varit kul att vara där.

* Veckans klipp: koala som vill kramas

* Veckans händelse: A-ha på Tivoli i Köpenhamn på fredag.

Torka

Vi har inte badat i dammen på ett tag, för den har blivit sumpig.

Jag kanske kommer att hoppa i av ren desperation någon dag, men hittills har vi kört iväg till en sjö för att bada.

Vår andra damm är nästan torrlagd!

Idag åkte vi hem för att greja lite och jag badade i ån.

Det är bara jag som badar här. Kanske för att det ligger en massa fiskedrag och skräp på botten men jag har plasttofflor och då funkar det fint.

Garagebio

Igår bjöd vi in ett gäng på grill.

Vi gjorde galet många grillspett, det är gott!

Sedan hade vi bio i traktorgaraget och såg Blues Brothers. Nu har vi Runkepub och Runkebio i Runkarp!

Och ett stackars gammalt Runkedass, eh, nää...

Dasset har förresten två hål, ett stort och ett litet, apropå gårdagens inlägg om den konstiga dubbeltoaletten.

Toa med toa

Vi hittade en oerhört märklig toalett på en pub i Göteborg.

Väninnan satt på en toa som inte är med i bild, mittemot denna lilla alkov med en stol till!

Regn och utflykt

Idag kom det något så ovanligt som regn!

Det är mysigt att sitta i växthuset och läsa när det regnar.

Jag tog med väninnan på utflykt till secondhandbutiken Slussen i Lagan (samhället, inte en av Hallands floder) och reagerade på att de har en hel avdelning med kristna böcker. (Bokstaven C placerar vi bibliotekarier dem på.)

Vi tog en shoppingpromenad i Värnamo och åt goda wraps på Pelikanen Café. Bra utflykt!

Ö-camping

Inatt campade vi på en ö i Bolmen.

I bild från vänster: tält, båt, man.

"Jag sitter på en sten vid en sjö i en skog", som Gyllene tider sjunger. Kvällen var ljuvlig, natten i tältet lite bökig. Vi var för långa för tältet och luftmadrassen för hård. Men på det hela taget gick det bra att tälta för jag slapp det jag mest oroade mig för; mygg och stekande sol.

Vi har åkt runt sjön, eller åtminstone rundat ön Bolmsö, och tältade på en ö som heter Toftö. Fina minnen att plocka fram i vinter.

Ingen vägg

Jag kom hem efter ett par dagar i Göteborg och så var köksväggen borta!

Det är spännande att vara gift med min man måste jag säga!

Vecka 29

* Läser: Dagar utan hunger av Delphine de Vigan. En viktig roman om en anorektisk nittonåring.

Dagar utan hunger

* Lyssnar på:Utopia med Björk på Youtube. Album från 2017. Björk uppträdde på Dalhalla igår. Det hade varit kul att se men detta är för experimentellt för mig.

* Veckans klipp: uttrar som håller varandras tassar

* Veckans händelse: David Urwitz på Liseberg på onsdag.

Bonnasafari

Idag cyklade jag till stugan fast det egentligen var för varmt, och det tog nästan två timmar (maken har cyklat in till jobbet på 45 minuter).

Jag stannade och tittade på ett vansinnigt gulligt föl, som jag bara sett på Facebook innan.

Vi har fått nya grannar!

Våra stackars får har nästan inget gräs kvar, vi vet inte var vi ska göra av dem riktigt för det är lika torrt överallt men de ska få gå ut i skogen lite.

Kul i Göteborg

Jag har haft väldigt roliga dagar i Göteborg med några i mitt resgäng.

Jag åkte dit i torsdags för att se The Sounds på Liseberg, så då gjorde jag det. Vi lyckades inte leta reda på varandra förrän efter konserten, för jag ville inte släppa taget om kravallstaketet jag stod vid. Konserten var bra och det är kul med låtar från 2002 så jag får bli nostalgisk.

Efter det gick vi på någon pub, dock inte "Flygarhaggan" (Flygarns Haga).

Igår åkte vi turistbåten Paddan! Det är mysigt att åka runt på kanalerna och under en massa broar.

Sedan skaffade jag mig en egen båt! Vad förvånad maken ska bli. Foto: Martina Johansson. Tack!

Igår kväll dansade vi loss på Grindstugan. Vi kom ut sent och hade tur att de släppte in oss, för de hade egentligen stängt insläppet. Mina partyvänner började redan i onsdags med att gå på konsert me Ed Sheeran och idag går de på festivalen "Vi som älskar 90-talet!" och det hade såklart varit kul att vara med på, men det är skönt att ha kommit hem till min soffhörna också.

Siljan och Dalhalla

Siljan är som vackrast ovanifrån, när man kommer körandes från Falun.

Så här såg det ut när vi åkte till Dalhalla, utanför Rättvik.

Dalhalla är så mäktigt! För att få en uppfattning om hur stort det är så kan man titta på ledet med människor i vänsterkanten.

Här står maken framför det gamla kalkbrottet.

Malena Ernman tycker att det är Sveriges vackraste konsertlokal och vi var på hennes tioårsjubileum i Dalhalla, en härlig spelning med gästartisterna Helen Sjöholm, Sarah Dawn Finer och Nisse Landgren.

Äta i Hedemora

(Tidsinställt inlägg på grund av Göteborgsresa.) Det har såklart ätits gott när vi var i Hedemora och hälsade på mina föräldrar.

På väg hem till Hedemora åt vi på Sväng Inn i Katrineholm. Jag åt Kycklingtallrik-Målet på bilden och det var oväntat gott för att vara snabbmat!

I Hedemora drog jag med maken till Lappens gatukök. Det blev utnämnt till Sveriges bästa (1994) i Expressen och lever på det ryktet fortfarande.

Man får stora portioner mat och de säljer glass i lösvikt, 18 kr/hg. Sådana här stora bägare borde alla glasskiosker ha! Det får ju inte plats mer än tre små kulor i vanliga bägare. Vi köpte fem kulor för 82 kr.

Ett annat måste i Hedemora är Café Wahlman. De har gott fika, men mest är det för att det är stadens finaste hus!

En kväll var vi bjudna på grillkväll hos min brors familj (det är inte deras barn allihopa) i deras stuga vid Dalälven och där sitter man fint under deras äppelträd. Sedan har vi ätit gott och mycket hela tiden hemma hos mamma och pappa, det gör man alltid!

Jack Vreeswijk

Idag var jag på Sommar i parken med Jack Vreeswijk i Hembygdsparken. Sommar i parken är ett samarbete mellan kommunen och de som driver parken. I år blir det fyra kvällar med underhållning och hittills har de haft tur med vädret och haft storpublik.

Jack hade med sig gitarristen och vännen Love.

Nu har jag hört honom tre gånger, tror jag, och han kör på med sina och Cornelis gamla låter såklart och tyvärr även samma mellansnack, men det är ändå trivsamt att se en artist med en sådan visskatt. Jag har inte gillat Cornelis röst innan, men med åldern börjar jag ändra mig. Jack låter väldigt lik honom.

Väster om Vättern

Idag valde vi att åka hem från Hedemora väster om Vättern. Det går fortare att köra E4 söderom, men den är så tråkig!

Vi stannade till vid Göta kanal i Karlsborg.

Där finns ett fint kanalhotell.

Eftersom maken är båtintresserad stannade vi även och tittade på hamnen i Hjo. Jag följer gärna med och glor i hamnar när det är fint väder och Hjo är en jättefin stad som är känd för sina trähus.

Födelsedag

Idag har vi firat makens födelsedag.

Jag bjöd honom på fika på Wahlmans som ligger i Hedemoras finaste hus.

Jag tycker att tornet är fantastiskt! Gott fika har de också.

Sedan gick vi förbi Gammelgården som också är jättefin. Min bror kom också hem till mamma och pappa på kvällen på god middag. Inte för att maken bryr sig så mycket men det är ju kul att fira.

Vecka 28

* Läser: Gick obemärkt förbi av Ingrid Hedström. Fortfarande.
Gick obemärkt förbi

* Lyssnar på: They say med Chy på youtube. Band från Borlänge.

* Veckans klipp: glad grand danoisvalp

* Veckans händelse: The Sounds på Liseberg på torsdag.

Stjärnsund och Dalhalla

Igår ville maken åka till Stjärnsund för han har snokat reda på en man som säljer båttillbehör där.

Det var trevligt för de hade marknad där.

Det finns små gulliga bodar där de säljer hantverk.

Stjärnsunds herrgård är pampig.

Här upptäckte jag världens sötaste lilla bibliotek! De får böcker hitskickade från kommunbiblioteket i Hedemora.

På kvällen åkte vi med mamma och pappa till Dalhalla utanför Rättvik. Det är ett gammalt kalkstensbrott som de gjort om till konsertarena.

Vi såg Malena Ernman med gästerna Helen Sjöholm, Sarah Dawn Finer och Nisse Landgren. Det var en härlig kväll med ljuv musik och det blir en speciell stämning nere i gropen, där det är särskilt bra akustik.

Sjöutsikt

Nu är vi hemma hos mamma och pappa i Hedemora. Jag saknar närheten till alla sjöar här, för i Ljungby har vi ån Lagan, men inga sjöar i stan.

Den här fina badplatsen är det nästan bara mina föräldrar som använder, de bor precis bredvid.

Om man lutar sig ut genom sovrumsfönstren är det sjöutsikt åt båda hållen. Här är Munken (Munkbosjön) och man kan se samma hus som på förra bilden. Sjön är nere i mitten av bilden.

Åt andra hållet ser man Brunnsjön.

Djuren

Tidsinställt inlägg pga resa till Hedemora. Det kommer kanske att bli lite knackigt med uppdatering ett tag framöver.

Ibland kommer de nya fåren fram och hälsar.

Hej!

Lite rädd men samtidigt nyfiken.

Vi väntar fortfarande på att lilltuppen ska få tjusiga stjärtfjädrar, men det verkar inte som att det kommer att hända. Han är fin ändå, men ser lite rumphuggen ut...

Stortuppen är tjusig.

Småhönsen ser roliga ut. Det verkar vara många hönor denna gång, som tur är.

Kör i vind

Idag åkte vi ut med träbåten på Bolmen som är Sveriges tionde största sjö.

Till en början var det stilla på sjön.

Vi åkte ganska nära ett stengrund.

När vi stannade till vid en strand och badade blåste det upp och när vi åkte hem var det blåsigt. Som tur var så var det fortfarande varmt så det gjorde inget att det blåste in vatten över oss. Det är fascinerade att det kan ändra sig så fort! Maken är van vid sjön så jag litar på honom, men det händer ofta olyckor här med framför allt utländska kanotister. Man ska ha respekt för vatten!

Chris Kläfford

Vi har härliga kvällar nu!

Igår åkte vi till Tuvesjön där det var varmt i vattnet och fint att bada klockan sju på kvällen.

Ikväll var jag och såg Chris Kläffford i Hembygdsparken. Jättekul att de fått hit Idolvinnaren med den stora rösten! Jag gillar inte country, men jag älskar hans röst och den passar bra för countrymusik.

Jag har aldrig sett så många människor i hembygdsparken, så det var nog över 3000 personer.

Vi hamnade på kanten och höll på att rulla ned i ån, men var glada ändå. Det var en fantastiskt fin kväll!

Cykla på banvall

Jag cyklade till stugan och tog en lite annorlunda väg på en banvall.

Tyvärr har jag ingen mountainbike utan en vanlig treväxlad, så det gick sakta på vissa ställen men var en trevlig cykeltur.

Här är en bro som jag inte visste fanns, den ser nybyggd ut.

Eftersom det gått järnväg här förut kan man tänka sig att det varit en stabil bro över denna ravin. På andra sidan bron hamnar man i Bäck, men just här är det inte mycket till bäck.

Vecka 27

* Läser: Gick obemärkt förbi av Ingrid Hedström. Det här är en roman med verklighetsbakgrund om obildbara sinnesslöa som bodde på Haggården i Hedemora. Jag minns boendet som lade ned på 80-talet och det är sorglig läsning om hur man behandlade funktionshindrade (nu har de nog bytt namn på det igen) förr.

Gick obemärkt förbi

* Lyssnar på: Royal daughter på Spotify. Maja Thoresen från Ljungby, som jag hörde på Gamla torg idag, har ett soloprojekt. Hon har en vacker röst.

* Veckans klipp: giraffunge

* Veckans händelse: Malena Ernman på Dalhalla på lördag.

Musik och berättelser i sommarkväll

Idag var jag och väninnan på årets första Musik och berättelser i sommarkväll, ett arrangemang som Sagomuseet har på Gamla torg.

Det är så mysigt på Gamla torg när det är fint väder som nu!

Linus Grafström och Maja Thoresen sjöng vackert.

Och här har vi oss, återuppståndna efter vårt uppträdande som Bröderna Herrey.

Femtioårsfest

Det hanns inte med något bloggande igår på grund av en femtioårsfest!

Det var schlagertema och jag som har ett par guldskor bestämde tidigt vem jag skulle vara och så piffade jag ett par skor åt maken också.

Han blev inte riktigt nöjd så han förgyllde dem ordentligt!

Den tredje brodern Herrey hade fått tag i ett rött skärp och guldstrumpor.

Brandsta City Släckers hade gjort en egen text till jubilaren.

Abba-Agnetha har fyllt femtio! Det var en rolig fest där nästan alla hade gått in i kändislivet. Inte för att jag är så mycket för att klä ut mig och köpa en massa oanvändbara kläder, men när man kan ta vad man har är det bra.