En bokenkät

Fick uppdrag från kompis Lilldjuret att besvara en enkät om böcker, så det ska jag göra nu!

1. En bok som förändrade ditt liv? Det är jättesvårt att säga! Kan man inte säga en författare i stället? Barnböcker har gjort störst intryck och avtryck hos mig och utan Astrid Lindgrens böcker skulle livet ha varit bra mycket fattigare. Jag har lekt Ronja, Emil, Pippi och bröderna Lejonhjärta.

2. En bok du läst mer än en gång? Jag brukar inte läsa om böcker. Har inte tid när det finns så mycket jag vill hinna läsa. Då får det gå flera år emellan i så fall. Det blir Lindgren igen. Ronja Rövardotter är så bra!

3. En bok du skulle vilja ha med dig på en öde ö? En överlevnadshandbok kanske, med recept på palmhjärta och leguankött.

4. En bok som fick dig att skratta? Mess av Jens Ganman. Härligt rolig och galen bok som snart ska komma som film, hur de nu har lyckats filma den?

5. En bok som fick dig att gråta? Allt för min syster av Jodi Picoult. Outhärdligt sorglig om en tjej som har en ovanlig sjukdom och behöver blod från sin syster som fötts för det ändamålet.

6. En bok du önskar hade skrivits? Den optimala självhjälpsboken mot dåligt självförtroende. Det stör mig att folk som är dumma i huvudet men har bra självförtroende klarar av en massa saker bara för att de tror på sig själva och så motsatsen då, en massa smarta människor får aldrig chansen för att de inte vågar.

7. En bok som inte borde skrivits? Alla böcker (visserligen är de inte många, men dock) som skrivits efter filmmanus, som exempelvis Gremlins.

8. En bok du just nu läser? Om skönhet av Sadie Smith. Vita tänder var fruktansvärt bra, Autografjägaren bra och denna tredje är också bra. Man får liksom försöka koppla bort att debuten var så fantastisk så blir man inte besviken för den här ÄR bra, fast inte lika. Språket är underbart. Extremt begåvad, ung författare.

9. En bok du tänkt läsa? Jag har många böcker på att-läsa-listan. Just nu är jag mest nyfiken på Johanna Thydells senaste Det fattas en tärning som jag står först i kö på. Här tror jag också man ska passa sig för att jämföra med den förra som var riktigt bra. Den här verkar också bra men annorlunda.

10. Skicka vidare till fem andra bloggare? Pessimista, Helena, Hallonbåten, Camilla och Thegreenfinch.


Kommentarer
Postat av: nina

åh tack! jag ska genast sätta igång!

nina hjärta enkäter.

2006-08-04 @ 20:03:09
URL: http://cirkumflx.blogspot.com
Postat av: Lilldjuret

Kul att du svarade! Konstigt nog minns jag Gremlinsboken som ganska bra. Hmm. Synd att jag slängde den. Nu får jag aldrig veta. Och en gång var jag på föreläsning om film som blir böcker och läraren berättade att i ET-boken är ET kär i Elliots mamma! DEN boken skulle jag vilja läsa.

2006-08-04 @ 21:13:04
URL: http://lilldjuret.webblogg.se
Postat av: Camilla

Tack, Ylva! Precis vad jag behövde idag!

2006-08-05 @ 12:53:34
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: Helena

Oj, ok, hm... jag som knappt läser nu för tiden!

2006-08-05 @ 23:42:28
URL: http://www.kitten-tikka.co.uk/blog.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0