Min väg

Inspirerad av kompis Kuffen ska jag göra en lista över mina flyttar.

1. Från några år före min födelse 1974 bodde familjen i radhus i Hedemora. Det var sex hus i rad och nästan alla som bodde där var lärare. På baksidan hade vi en grind in till grannarna där vi sprang emellan hela tiden. Det var tre våningar i huset och jag tyckte om mitt lilla rum med snedtak.

2. Flyttade med föräldrarna till en sutterängvilla sommaren innan jag började gymnasiet. Där fick jag ett större rum i vinkel mot balkongen. Huset ligger nära en sjö så att man kan cykla dit i bara baddräkt.

3. Åkte till Island som utbytesstudent efter andra året på gymnasiet. Där bodde jag i Höfn i Hofnafjördur i ett halvår. Höfn är ett fiskesamhälle med cirka 1800 invånare. Mitt rum låg på bottenvåningen med egen ingång. Sonen, vars rum jag bodde i, var i Nya Zeeland det året. En bra sak med rummet var att där fanns en skivspelare med CD-växlare för sex skivor, vilket jag tyckte jag oerhört lyxigt.

4. Flyttade hem till föräldrarna igen och gick sista året på gymnasiet. En konstig grej var att jag och pappa blev tvungna att åka till skattemyndigheten i Avesta och fylla i papper på att jag flyttat hem igen för jag hade emigrerat och fanns inte kvar i Sverige enligt dem.

5. 1995 flyttade jag med pojkvän till Malung där jag skulle gå på folkhögskola. Vi bodde i en lägenhet i ett ganska trist hyreshusområde men det kändes väldigt vuxet med första egna lägenheten och vi hade det bra där.

6. Sommaren efter Malung flyttade jag hem till mina föräldrar igen .

7. På hösten flyttade jag till nästa folkhögskola, Klarälvdalens folkhögskola i Stöllet i Värmland. Där bodde jag på skolan, först ihop med en tjej i samma klass men efter ett par månader fick jag ett eget rum. Delade toa med en annan tjej och vi var ofta inne hos varandra.

8. Tillbaka till Hedemora än en gång. Att bo hos föräldrarna och vara arbetslös var inte jättekul men det var så det blev i åtta månader.

9. Våren -97 flyttade jag till Borås och gick bibliotekarielinjen. Där bodde jag inneboende hos ett gammalt par i världens mest fantastiska hus. Stortrivdes i mitt rum som jag betalade 800 kr för. Delade kök med några andra som inte var där särskilt ofta. Vi hade en liten balkong där det var fint att sitta och dricka och äta ost och kex och ett tjärpapptak där man kunde ligga och sola.

10. Från Borås flyttade jag och en klasskompis till Göteborg. Eller förorten Bergsjön noga räknat. Där skrev vi officiellt magisteruppsats samtidigt som jag pluggade svenska/nordiska språk på Göteborgs universitet. Det var alldeles för roligt att bo i Göteborg och uppsatsen blev inte klar det året. Vi hade en stor trea med studentrabatt och två toaletter. Det var fint att bo nära sjön Bergsjön men otäckt att gå hem på nätterna och vi hade två eller tre backar när vi skulle gå och handla.

11. Från Bergsjön flyttade jag -99 till Ljungby och killen jag varit tillsammans med i tre år. Jag flyttade in hos honom i en tvåa som genast kändes för trång. Retade mig på fula plastbackar där han odlade fisk och dryga grannar som spelade elgitarr och hade fest alla tider på dygnet.

12. Efter ett halvår i den tråkiga lägenheten köpte vi en bostadsrätt i ett fyrfamiljshus som är byggt -47. Det är tre rum och ganska lagom stort. Vi har en stuga också där man kan ha en massa saker. Har köpt lägenheten under vår och hyr ut. Helst skulle jag vilja ha lägenheten mitt emot och slå ut väggar. Vi får väl se hur det blir. Jag bor gärna kvar för det är bra läge. Gillar att bo nära ån, tio minuters promenad till centrum och ännu mindre till jobbet.

Kommentarer
Postat av: blogg_bohemen

Vad roligt att läsa om allt du haft för dig i flyttväg! Tänk om alla bloggare kunde göra det!

2006-11-05 @ 08:42:28
URL: http://bohemianrhapsody.blogg.se
Postat av: blogg_bohemen

Av ren nyfikenhet var jag tvungen att räkna efter hur många gånger jag flyttat: Nio gånger!!! Kanske börjar bli dags att bestämma sig för att stanna någonstans snart ...

2006-11-05 @ 08:44:42
URL: http://bohemianrhapsody.blogg.se
Postat av: Sara

Jag tror jag vinner med 24 flytter... Får se hur länge det blir i Masthugget nu.
Kul att ses igår!
Kram.

2006-11-06 @ 09:58:43
Postat av: Helena

17 gånger för min del... Men då räknar jag med flytt hem till föräldrarna två gånger och från en lägenhet till universitetsbostad och sen tillbaka igen. Men ändå, jag blev lite förvånad över hur många gånger jag har "rört på mig"! Borde bli dags igen snart känns det som... (inga planer på att stanna här längre än nädvändigt i alla fall!)

2006-11-20 @ 23:04:12
URL: http://www.kitten-tikka.co.uk/blog.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0