Bibliotekarie blir groupie

Jag har haft så otroligt roligt den här helgen! Bokmässan urartade snabbt till ren idoldyrkan för mig... Jag gick på många seminarier igår; Alexandra Pascalidou, Johanna Thydell & Peter Pohl, Marie Hermanson, Per Gessle och Martin Svensson. Jag vet inte riktigt varför jag bemödar mig med att försöka hitta på något vettigt att säga till människor som ska signera böcker åt mig. Det är väl det att det känns futtigt att säga "Du är så bra!" så jag utvecklar det med helt andra ord. Till Pascalidou sa jag "Jag jobbar på skolbibliotek, om boken är bra köper jag en till, till skolan." Till Marie Hermanson sa jag att jag inte läst boken  Svampkungens son men att den verkar påminna lite om hennes Värddjuret. Till Thydell och Pohl sa jag faktiskt ingenting men jag har pratat med Johanna tidigare när hon var på författarbesök i Ljungby och talat om att hon haft en kompis till mig på en skrivarkurs. När jag kom på att jag ville ha Gessles autograf räckte jag fram en väns visitkort som det råkar stå über pimp på, men det såg inte Gessle för han skrev på baksidan. Det var länge sedan jag blev så exalterad eller nervös så jag darrade, som jag gjorde efter att ha pratat med Gessle. Och så var det Martin Svensson. Jag berättade att jag sett honom med Nina Rochelle i Ljungby och att vi var ungefär 15 personer i publiken. Han sa att det brukar vara så dit han kommer. Men det var inte det jag ville ha fram utan jag talade om att jag tyckte det var bra att de spelade ändå. Han hade haft väldigt roligt på den turnén med kompisgänget han spelade med. När jag gick därifrån såg jag att han skrivit "Stora kramar" i min bok så då gick jag tillbaka och krävde in en kram. Han kramades hårt och mysigt. Och så var jag i Carlssons förlags monter och hejade på Olivia Bergdahl, svensk mästare i Poetry slam, och köpte hennes splitternyutkomna debut. Hon kom ihåg mig från i somras och skrev tack för publikstödet i Ljungby. Jag har sett hur många kändisar som helst!

Igår kväll var vi ute och åt, fem tjejer, och sedan droppade två av men vi andra gick vidare ut. På Bishops Arms fick jag syn på en gammal mardrömsklasskompis från bibliotekarielinjen så jag var tvungen att studera kompisens axel mycket noga. Eftersom puben var fullknökad gick vi vidare till Cheers, som jag besökte för första gången i somras och blev lycklig över drinken Rosa Pantern. Tre kulturtjejer och tre bibliotekariekillar (en kompis och hans besökande vänner). Det var väldigt trevligt. Dessutom hamnade jag i ett intressant samtal med en söt 23-åring om en bok jag inte läst.

Kommentarer
Postat av: Elon

JT!!!
Kändiskryssandet har tagit ordentlig fart nu ja.

2007-09-30 @ 20:59:29
Postat av: Tommy

Det var en trevlig kväll på Cheers! Marie Hermansson är underbar. Hembiträdet och så Mannen under trappan - bo i hus, säger bara det...

2007-09-30 @ 21:31:31
Postat av: Maria

O jag som bara lyckades se Lasse kroner (utanför mässan) och Ebbe schön förutom Anna Falk med hov... är visst lika usel på kändisskådning som fågelskådning...

2007-09-30 @ 21:52:35
URL: http://www.morellens.blogg.se
Postat av: Per

Tja Ylva!
Mitt bästa mässminne:
Leif GW Persson berättade om sin nya roman "Faller fritt som i en dröm" (som jag inte hunnit läsa ännu). Det var f.ö. god apelsinjuice plus tre trevliga tjejer på Cheers.

2007-10-01 @ 14:00:09
Postat av: Ylva

Elon. Så du blev imponerad av JT. Om jag inte hade haft fullt upp med att köa till Martin så hade jag gått och hämtat dig så du fått prata med Virdborg och Sjölin som stod och signerade. Virdborg var snygg, men jag ville inte köpa hans bok.
Tommy. Visst var det trevligt i lördags! Just Mannen under trappan är inte min favorit-Hermansonbok.
Maria. Största chocken var Jon! Det räknas inte riktigt med kändispoäng när kändisarna är ditkommenderade men det var coolt att träffa Gessle.

2007-10-01 @ 14:01:56
Postat av: Ylva

Per. Det var tre trevliga killar på puben även om någon var på asocialhumör. Tror du jag törs kommentera Patrik på Verkspolarna och upplysa om att pappa är från Skärblacka eller blir jag jagad då?

2007-10-01 @ 14:04:24
Postat av: Tommy

Ylva! Skriv gärna på verkspolarna. Min e-post får du också nu med denna kommentar. Hälsa Anneli!

2007-10-01 @ 14:25:02
Postat av: Per

Om du kommenterar Blacka på ett fint sätt så blir nog Patrik glad. Han är något av en lokalpatriot.

2007-10-01 @ 20:06:06
Postat av: Elon

Perkele också, var Virdborg där? Snälla, backa tillbaka bandet tre dygn!

2007-10-02 @ 12:16:41
Postat av: Patrik

Hej Ylva! Lokalpatrioten här. Kul att du har en anknytning till lilla Skärblacka.
Sveriges Kingston

2007-10-02 @ 15:48:08
Postat av: Ylva

Patrik. Hm, jag var på Bahamas i somras med mamma, pappa och min pojkvän. Ingen av oss tänkte nog att det var särskilt likt Skärblacka. ;-)

2007-10-03 @ 15:23:52
Postat av: Patrik

Menade alla Reggaeband som kommer från Skärblacka.

2007-10-03 @ 15:38:11
Postat av: Ylva

Patrik. Det förstod jag väl. Fast jag har fortfarande inte hört något därifrån.

2007-10-04 @ 10:26:05
Postat av: Patrik

Ylva. Kingston är ju Jamaica. Kolla in länken Ylva.
http://www.peaceandlove.nu/2007/index.php?page=artister&artist=kallebaah.
Kalle Baah är ju kända. Under Våren är ett annat band. Rotmos ett till. Alla har sitt ursprung i Skärblacka.

2007-10-04 @ 15:49:02
Postat av: Ylva

Patrik. Jag vet att Kingston ligger på Jamaica och jag vet att det kommer en massa reggae från Skärblacka. Det är hemskt konstigt! Lyssnar inte så mycket på reggae, men favoritbandet är Rootvälta från Borlänge (där peace&love är).

2007-10-05 @ 08:28:51
Postat av: Patrik

Ylva. Jag lyssnar inte på Reggae heller. Ta inte illa upp.
/Patrik

2007-10-05 @ 08:42:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0