Bokfemman

Veckans Bokfemman (http://worldofmalin.blogspot.com) ska vara svenska samtidsromaner.

Romanens handling ska utspelas i Sverige under ett år i början av 2000-talet
Persongalleriet ska spänna över flera generationer
Det ska inte vara en deckare

Det ska förekomma en kärlekshistoria - gärna en okonventionell sådan
Minst ett av de tio budorden ska överträdas

De här reglerna klarar inte jag men jag ska se vad jag kan hitta i samtidsromanväg:

1. Gunnar av Bob Hansson. Perfekt! Bok från 2007 som utspelas i nutid. I boken figurerar förutom Gunnar hans son och sonson. Inte deckare. En historia mellan Gunnar och barnbarnets dagisfröken. Budord? Lättja, kanske? Fast det handlar om en man som vill göra rätt för sig. Jag skrev om den här i Kulturkullan vecka 9.

2. Hennes mjukaste röst av Bengt Ohlsson. Även denna en nyutkommen och nyutläst bok (Kulturkullan vecka 7). Jag orkar inte försöka rangordna utan har fullt upp med att hitta fem böcker. Vackert beskrivet om kvinna som kör av vägen i ren desperation för att hon blivit lämnad.

3. Pappadagar i råttans år av Daniel Möllberg. (Kulturkullan vecka 50, 2007) Om hur det är att vara ensamstående pappa till en fyraåring och dessutom arbetslös medan sonens mamma har ett välavlönat jobb.

4. Svampkungens son av Marie Hermanson. Far och son som är svampexperter. Sonen blir förälskad i pappans nya kvinna. Begär till din nästa och avundsjuka, eller hur är budorden?

5. Jaktsäsong av Mats Strandberg. Melinda letar efter mannen i sitt liv men vet inte hur hon ska hitta honom när hon umgås i homokretsar. Kulturkullan vecka 45.

Kommentarer
Postat av: *Malin*

Oj, jag har inte läst ngn av dina val... Men jag håller faktiskt på med den sista. Fast den är sådär måste jag säga. Den kanske blir bättre?

2008-03-11 @ 20:57:42
URL: http://worldofmalin.blogspot.com
Postat av: Ylva

Malin. Jag tyckte boken var lite smårolig. Det beror på hur intresserad man är av gaylivet i Stockholm. Men visst är det kärlek med.

2008-03-12 @ 17:04:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0