Prag

Imorgon åker vi till Prag. Jag var där för tjugo år sedan när det låg i Tjeckoslovakien. Det är något storslaget med att ha varit i länder som inte längre finns, tycker jag. Det jag minns från när jag var där med familjen är att vi bodde på ett hotell vid ett stort torg (Vaclacplatsen har mina föräldrar upplyst mig) och satt i fönstret och såg bilar parkerade i tredubbla rader som de puttade runt när någon skulle ut.

Karlsbron minns jag, pappa fotad framför Kafkas hus, att vi åkte spårvagn utan att betala eftersom vi inte fattade hur man köpte biljetter, att det var kö utanför affärerna och att jag och bror ville köpa LP-skivor. Det var svårt att hitta något vi kände igen men jag köpte en jättetjock (!) skiva med Chicago i konstigt pappersomslag.  

Ölet var billigt redan då och pappa och bror skulle se någon viktig match i tennis eller fotboll, eller vad det var, så det var viktigare att hitta en TV än att äta. Tycke de. Till slut var vi (jag och mamma) så hungriga så vi kastade in familjen på närmsta matställe och åt något vidrigt. Mamma fick en fågelboliknande skapelse. Jag ska akta mig för det! 

Sambon vill inte åka vart som helst bara för att åka någonstans. Det vill nästan jag. Ledig en vecka = måste åka iväg! Jag föreslog desperat Jönköping, Malmö, Köpenhamn, nej, visst nej, där hade sambon redan varit den dagen...



Vaclavplatsen http://interstate-agency.com
 

Kommentarer
Postat av: Maria

jag fick nöja mig med Jönköping o Elmia lantbruk...

hoppas ni får det görbra nu o inga fågelbon

2008-10-25 @ 22:06:26
Postat av: Patrik

Vad vi är lika. Åkte också spårvagn gratis. Minns inte vilket år vi var där. Vi var dock på tennisstadion och såg på tennis. Var framme och fick Thomas Musters autograf. Han blev ju sedemera värdsetta. Mamma upptäckte att Perez Roldan var snygg, frågan är om han spelade lika bra tennis hehe.

2008-10-25 @ 22:42:41
Postat av: Your Short Valley librarian tonight

Men att åka till Prag är ju inte bara att åka nånstans för att åka nånstans. Är lite avundsjuk men ska väl lyckas masa mig iväg utanför landets gränser nån gång nästa år i alla fall. Hoppas det är/var kanontrevligt därnere.

/EW

2008-10-28 @ 18:15:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0