Bokfrågornas ABC

Nu har vi kommit fram till bokstaven S hos http://lillaosblogg.wordpress.com/

1. Jag är en språknörd. Lika bra att erkänna att en boks språk har stor betydelse för vad jag tycker om den. Vilken författare har det bästa språket enligt dig?

2. Det vimlar av syskon i böckernas värld. Vilka är dina favoriter?

3. Sagor hör bandomen till, men funkar även för vuxna. Vilken saga tyckte du bäst om som barn? Har du samma favorit nu?

4. Jag läste Fallet Vincent Franke för någon vecka sedan och Christoffer Carlsson har gjort ett soundtrack till den. En spotifylista som du hittar här. Gör ett soundtrack till en favoritbok. En låt, fem, tio eller kanske fler.

1. Jag är mycket imponerad av Maria Ernestam och hennes vackra språk. Andra jag gillar mycket för bland annat språket är Jodi Picoult, Barbara Voors, Lionel Shriver och Curtis Sittenfeld.

På andra sidan solenHurra, en outkommen bok! www.bokus.se

2. I Allrakäraste syster av Astrid Lindgren heter den ena systern Ylva-li och det är fint för en Ylva.

3. Det vet jag inte, det fanns många. Solägget och Hatt-stugan var ett par favoriter och dem tycker jag fortfarande om.

4. När jag läste Hey Dolly av Amanda Svensson tänkte jag på Amanda Jenssen. De är lika i mycket de båda Amandorna; de är från Skåne, födda på sent 80-tal och är blonderade och begåvade båda två. Jenssens första skiva Amarula Tree passar bra som soundtrack för Svenssons debutbok!


Kommentarer
Postat av: Lilla O

Älskar också Maria Ernestam. Såklart! Amanda Jensen måste jag lyssna in mig på!

2010-04-05 @ 22:28:22
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0