Bokfrågornas ABC

Nu har vi kommit fram till bokstaven Y hos http://lillaosblogg.wordpress.com/

Yggdrasil är världsträdet med tre rötter i den nordiska mytologin där de tre nornorna bor. Berätta om en bok där mytologi har betydelse.

Kan du berätta om en riktigt ytlig bok som du har läst?

Yta kan i vissa fall vara avgörande för hur böcker betraktas. Vilket är det vackraste/bästa/coolaste/fulaste/tråkigaste bokomslag du vet?

Finns det någon avslutad bokserie som du önskar att det fanns ytterligare böcker i?

1. Åskgudens son av Arto Paasilinna. Jag tror inte att jag läst boken för jag fick Paasilinnaöverdos och har inte haft lust att läsa honom på ett tag, men jag tror egentligen att den är ganska rolig.

2. Matilde av Denise Rudberg. Jag har inget emot ytliga böcker i sig, men den här är meningslös, tråkig och dåligt skriven så jag blev bara arg. Det radades upp dyra klädmärken, flådiga vindsvåningar och fina viner utan poäng.

3. Vackert omslag:

Ibland bara måste man 
Ibland bara måste man av David Levithan
 
Bra omslag:
Presidentens hustru
Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld

Coolt omslag:

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann 
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson

Fult omslag:

Bergsprängardottern som exploderade 
Bergsprängardottern som exploderade av Lo Kauppi


Tråkigt omslag:

För Lydia 
För Lydia av Gun-Britt Sundström

4. Jag har tyckt om böckerna om systrarna Walsh av Marian Keyes, förutom den senaste En förtjusande man, och det är lite synd att de inte är fler än fem.


Kommentarer
Postat av: MariaH

jag som tycker att omslaget till "presidentens hustru är så kitchigt o fel i förhållande till boken..

2010-05-20 @ 22:28:52
URL: http://www.mariasbokliv.wordpress.com
Postat av: Lilla O

Jag gillar Kauppis omslag faktiskt, men i övrigt håller jag med dig. Omslaget med papperssvalan är fantastiskt. Fick också en överdos Paasilinna för några år sedan, men det kanske är dags att ge honom en chans till.

2010-05-21 @ 00:37:14
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0