Kul skyltar och annat på danska

Jag tycker inte längre att jag ser så mycket roliga skyltar i Danmark, men det är kanske för att jag vant mig vid danskan. Nu blir det kanske några repriser, men här är i alla fall vad jag reagerade på på senaste Köpenhamnstrippen. 
 
Kopattesalva!
 
Lustig adress: Overgaden neden vandet.
 
På andra sidan kanalen ligger då Overgaden oven vandet. 
 
Jag är osäker på vad ett drön är, men tycker att Kaffe-drönet är ett kul namn.
 
Kloakmästare låter tjusigt på sitt eget lilla vis. 
 
Du. Jeg. Chokolade. Sympatisk Valentinreklam!
 
Platsen bakom rådhuset har fått namnet Bag rådhuset för att det ligger "bag rådhuset". Jaså, minsann! 
 
Penningpungar finns i Sverige också, men de är knappast moderna. 
 
Undgå stress, slappna av på muscirkus!
 
Det finns ett fint dansställe som heter Sjöpaviljongen, eller Klamydiaslottet i folkmun...

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Haha! Roliga skyltar :-)
Gillar hur dom hittar på gatunamnen i förhållande till var dom ligger. Vi har ett liknande exempel här i Torrevieja:

https://amacasa.wordpress.com/2010/01/20/en-liten-fraga/

:-D

Kopattesalva låter... intressant? :-D

Svar: Det var ju jättebra att döpa en parallellgata till det. Vad kul det vore med en Parallellgatan! Det finns ofta Storgatan, men jag har aldrig sett Lillgatan. Däremot finns Stora höga nära Stenungsund och min kompis därifrån vill ha ett Lilla låga.
Ylva

2019-02-25 @ 09:59:30
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ami

Haha, det var en hel del intressanta skyltar :D

Svar: Visst är det kul med danska! Även fast ni i Helsingborg är vana. :-)
Ylva

2019-02-25 @ 10:47:23
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

Vi hade en gata i Sollentuna som hette "Återvändsgränd". Det var en stor genomfartsled.
Haha! Nej det var det inte, det var en liten återvändsgränd. Älskade det namnet :-D

Svar: Mycket bra namn! Vi har en så liten egen väg till stugan att den inte heter något alls, så vi kanske ska passa på att namnge den?
Ylva

2019-02-26 @ 19:27:32
URL: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0